Illustrasjonsfoto. Photos by: Eric Charbonneau®Berliner Studio/BEImages/ Scanpix/ NTB
annonse
annonse

Walt Disney Companys nye strømmetjeneste Disney + nådde 28,6 millioner betalende abonnenter i sin første heloffisielle uke.

Resultatene etter åpningsdatoen viste at Disney gjorde en sterk inngang i strømme-krigen, som så langt har vært dominert av Netflix Inc.

10 millioner brukere abonnerte på Disney + i løpet av den første driftsdagen, og tjenesten har 28,6 millioner abonnenter fra første hele driftsuke i februar 2020.

annonse

Tallene som nå presenteres er fra USA og Canada, og det er ventet at Europa får tjenesten levert fra kommende sommer, ifølge Reuters.

Netflix, som startet for 13 år siden, har rundt 68 millioner betalende abonnenter i USA og Canada. Per april 2019 har Netflix over 148 millioner betalende abonnementer verden over.

Artikkelen fortsetter under.

Netflix kjøper rettighetene til «Seinfeld»

annonse

Til Norge i sommer?

Disney + debuterte 12. november 2019 med en prøvelansering i USA, Canada og Nederland, men strevde med dårlige tekniske løsninger og fikk mye kritikk.

Tjenesten ble imidlertid utvidet til Australia, New Zealand og Puerto Rico en uke senere, og vil bli utvidet til utvalgte europeiske land og India i mars 2020.

Norge er et lite marked, men er godt utviklet på bredbåndssiden og har potensielt solide kunder, og analytikere venter at vi her i landet får tjenesten sommeren/ høsten 2020.

Ytterligere utvidelser er planlagt for Europa og Latin-Amerika i slutten av 2020 til 2021, samtidig som Disneys eksisterende internasjonale distribusjonsavtaler med konkurrerende tjenester utløper.

annonse

God grunn til å frykte Disney

Disney vet at “content is king”, og selskapet har en enorm katalog av filmer og serier de vil komme til å legge ut for sine abonnenter.

Netflix har god grunn til å frykte Disney +, når sistnevnte nå innlemmer populære filmer i egen katalog Netflix tidligere har hatt tilgang til å strømme.

Disney + er den siste i rekken av videostrømmetjenester, som er ute etter å kapre markedsandeler fra Netflix.

Fra før av finnes blant annet HBO, AT & T’s DirecTV Now, Amazon Video, YouTube TV, Apple og kommende tjenester er varslet fra Verizon og Comcast, melder nettsiden TechCrunch.

Ingen av disse gigantene (inkludert Disney) er «Netflix Killers» på egen hånd, men sammen kan de nye strømmetjenestene tappe Netflix for mange kunder, mener analytikere.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon