annonse
annonse

Pressesjef John Eckhoff i SAS oppfordrer folk til å se lenger enn de første sekundene av flyselskapets omstridte reklamefilm, før man lar seg provosere. 

Mandag kveld publiserte flyselskapet SAS en reklamefilm på YouTube og Facebook, der de slår fast at «absolutt ingenting» er skandinavisk. Reaksjonene lot ikke vente på seg, og kommentarfeltene var unisone i sin fordømmelse. Allerede rundt klokken 23:30 tirsdag kveld fikk Resett melding om at videoen var fjernet fra alle plattformer. Etter det Resett kjenner til skal 13 000 personer ha trykket misliker på YouTube-videoen, mens bare noen hundre stykker hadde trykket liker, rett før den ble slettet. Kampanjen skal ifølge E24 nå være i gang igjen.

Pressesjef John Eckhoff forteller Resett at SAS står bak budskapet i reklamefilmen. Ifølge ham dreier dette seg om at det å reise er berikende. 

annonse
Pressesjef i SAS, John Eckhoff. Foto: SAS

– SAS er et skandinavisk flyselskap som flyr reisende til, fra og i Skandinavia. Vi står bak budskapet i filmen som handler om at reiser beriker oss.

– Reiser skaper inspirasjon. Vi lar oss inspirere og vi inspirerer andre. De erfaringene vi tar med oss fra våre reiser påvirker oss som individer, men også vårt samfunn. Vi i SAS er stolte av vårt skandinaviske opphav og de verdiene som preger våre åpne, likestilte og demokratiske samfunn.

Les også: SAS fjernet omstridt reklamefilm: Det finnes «absolutt ingenting» som er skandinavisk

– Se hele filmen

– Dere sier at absolutt ingenting er skandinavisk, skjønner dere at folk reagerer på en slik bombastisk formulering?

– Da anbefaler jeg at man ser hele filmen, målet med den er å vise at reise skaper inspirasjon, sier Eckhoff.

– Vil dette også si at det ikke finnes noe tyrkisk eller indisk for eksempel?

– Vi ønsker å vise at vi er stolte av vårt skandinaviske opphav, og våre åpne, demokratiske og likestilte samfunn.

– Hvis man ser litt lenger på reklamefilmen enn de første sekundene, så bør det komme klart frem, legger pressesjefen til.

annonse

«Koordinert angrep»

John Eckhoff forteller at SAS mistenker et «koordinert angrep». 

– Når vi ser på mønsteret og antallet reaksjoner er det grunn til å mistenke et koordinert angrep på vår kampanje. Vi vil ikke risikere å bli en plattform for andres verdier, som vi ikke selv kan stå for. Derfor har vi for øyeblikket tatt ned filmen fra våre kanaler og vurderer nå neste skritt.

– Det er en person av tilsynelatende afrikansk opprinnelse i filmen som påstår å ha forfedre som er vikinger i, hvordan forklarer dere det?

– Per nå har vi ikke flere kommentarer, men vi står bak det budskapet som handler om at reiser inspirerer. 

Les også: Hvordan bli kvitt Gillette – as stupid as it gets

– Elendige ideer

En av de mange som reagerer på videoen er skribent og komiker Kjetil Rolness. Han mener at det skal bli spennende å se om SAS nå fremmedgjør sin kundebase på samme måte som barberingsgiaanten Gilette, som publiserte en svært kontroversiell reklamefilm i januar 2019, der såkalt «giftig maskulinitet» var tema

 

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon