Skandinavere er stolte av sine land, kultur og opprinnelse. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix
annonse
annonse

Reklamefilmen som SAS valgte å trekke etter en kort stund, hvor de påstår at ingenting egentlig er skandinavisk, førte til mye opphetet debatt. For i våre globaliserings og multikulturelle dager har mange faktisk glemt sine egne røtter.

Gammelmedia, godt hjulpet av PK-organisasjoner som SAS for eksempel, gjør det de kan for at du ikke skal bli minnet på noe som helst som kan frembringe nasjonale følelser. En nasjonalist var under krigen en god nordmann, i dag er det ensbetydende med en rasist.

Vel, hva er egentlig skandinavisk, SAS? Det er så mye det, at hvis dere hadde ønsket å lage en reklamefilm hvor det skandinaviske blir trukket frem, så hadde den blitt alt for lang. La oss bare se på Norge når det kommer til oppfinnelser.

annonse

Les også: SAS fjernet omstridt reklamefilm: Det finnes «absolutt ingenting» som er skandinavisk

Mange tror bindersen er en norsk oppfinnelse, men det er den altså ikke. Johan Vaalers versjon av papirklemmen som han tok patent på, ble aldri satt i produksjon da det fantes bedre versjoner i andre land. Mange vet nok at ostehøvelen og rottefella skibinding er norske, men hvor mange vet at tripptrapp stolen og H-vinduet også er norske oppfinnelser? For ikke å snakke om røntgenkontrastvæske, kunstgjødsel og – til SAS store forskrekkelse – gassturbinen!

Jens William Ægidius Elling gjennomførte nemlig verdens første, vellykkede test av sin egenkonstruerte gassturbin på verkstedet i Christiania i en liten halvtime på formiddagen den 27. juni 1903. Sir Frank Whittle, som oppfant jetmotoren på grunnlag av gassturbinen, skal ha hedret Elling på sin måte, der han anerkjenner Ægidius Elling som gassturbinens «far». Hvor skandinavisk er det, SAS? Deres egne fly har motorer med skandinavisk bakgrunn.

Men alt dette er jo kun oppfinnelser. Det skandinaviske er jo langt mer enn det. Skandinavisk kultur og tradisjon har riktignok blitt tilført inspirasjon fra andre land opp igjennom tiden, men langtifra alt. Svenskene feirer sin Midsommar, som sammenfaller med Johannes døperen sin fødselsdag. I Norge feirer vi Sankthans eller også før i tiden kalt «jonsok». «Jonsok» kommer av jónsvaka, som er norrønt og betyr «våkenatt for Jon» (en forkortelse for Johannes). Men både i Sverige, Norge og Danmark så er dette for mange egentlig en hedensk markering av sommersolverv og midtsommer. Men skandinavisk kultur er det helt klart. For hva er vel egentlig mer svensk enn røde sommerhytter i den svenske skjærgården?

annonse

SAS gjør også et poeng av i sin film at demokratiet egentlig har sin opprinnelse i antikkens Hellas. Dette stemmer, men hvem sier at ikke den samme tingen kan bli oppfunnet av flere på forskjellige steder? Vi husker bindersen, ikke sant? Sannheten er at i de norrøne sagaene så finner man et utbredt demokratisk samfunn. Konger og stormenn som forbrøt seg mot lovene var bl.a. underlagt strengere straffebestemmelser enn andre. SAS burde lese om vikingtidens proto-demokratiske institusjoner i professor Titlestads bok, Vikingtid, motstandsrett og folkestyre, for å lære litt om hvilken utrolig og fantastisk bakgrunn vi har i Skandinavia.

Hvis SAS ikke hadde vært så gjennomsyret av globalister og multikulturalister, men heller vært stolte av sitt land, sin opprinnelse, kultur og tradisjon, så kunne denne reklamefilmen vært en fantastisk promotering for Skandinavia. Ikke bare for skandinaver selv, men for resten av verden, som da ville ha fått sett litt av alt det spennende og fantastiske som omfatter våre land. En kultur og en historie som både er unik og som vil være tiltrekkende for mange turister. Men SAS velger altså å gjøre det motsatte. Det er ikke bare skuffende, det er antiskandinavisk av dem.

SAS var sikkert sjokkerte over de massivt negative tilbakemeldingene de fikk på reklamefilmen sin. De så seg dermed nødt til å fjerne den. Kanskje har de i sin PK-iver oversett det faktum at skandinavere faktisk er oppriktig stolte over sine tradisjoner og kultur. Den veien som globalistiske politikere har ført Skandinavia i den siste tiden, er ikke den veien folket ønsker å gå. Vi vil ikke ha svenske tilstander – vi vil ha skandinavisk idyll slik det var før i tiden.

På tide med en Resett, SAS?

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon