Illustrasjonsfoto: Resett
annonse
annonse

Det går i retning av drastiske skritt i Oslo, for å sikre målet om å bli verdens første utslippsfrie storby.

Oslo kommunes klimastrategi har som mål at Oslo skal bli verdens første utslippsfrie storby.

– Jeg har sans for å bruke tiltak som forbud, og ikke bare avgifter, sier miljøpolitisk talsperson i Oslo Arbeiderparti, Andreas Halse, til  NRK.

annonse

Les også: Folk med lavere inntekt er mindre glad i bompenger

Har støtte fra mange partier

Etter vinterferien vedtar Oslo bystyre strategien som skal kutte klimagassutslippene med 95 prosent innen 2030 sammenlignet med 2009.

Det heter blant annet i klimamålsettingen at Oslos bidrag til klimagassutslipp utenfor kommunen skal være betydelig lavere i 2030 enn i 2020.

Hovedlinjene har støtte fra alle partier fra Rødt til Høyre, skriver NRK.

Fremskrittspartiet og  Folkeaksjonen Nei til mer bompenger er de to eneste partiene som går imot målene i klimastrategien.

Les også: Bilistene får ikke vite hva de skal betale i bompenger i årene framover

Utslippsfritt i 2030

Alle personbiler på Oslos veier skal være utslippsfrie i 2030. Det betyr at det ikke skal være en eneste bensin- eller dieselbil å se innenfor bygrensa om ti år.

annonse

Da NRK samlet miljøpolitikerne fra de tre store Oslo-partiene for å diskutere hva som skal til for å nå målet var det bred enighet om mål og tiltak.

Sirin Hellvin Stav (MDG), Andreas Halse (Ap) og Nicolai Øyen Langfeldt (H) er enige om at det må bli enda mer fordelaktig å velge elbil fremfor fossilbil.

– Parkeringsrestriksjoner og bompenger er de viktigste lokale virkemidlene, sier Hellvin Stav.

– Det må bli mye større avstand i bompengeavgiften mellom fossilbiler og nullutslippsbiler, sier hun ifølge NRK.

Klimaetaten i Oslo kommune har laget en rapport som konkluderer med at differansen i  pris på bompenger må bli mye større hvis alle skal kvitte seg med bensin- eller dieselbilen.

Etaten anbefaler en prisforskjell på 100 kroner pr. passering, eller 200 kroner hvis man kjører utenbys fra og må gjennom to bommer.

– Uten at vi skal gå inn på kronebeløp er i hvert fall vårt utgangspunkt at det skal være en betydelig differensiering, sier Høyres Nicolai Øien Langfeldt.

Ikke kjøp fossilbil

Oslo-politikerne ser på såkalte nullutslipssoner, og i disse sonene er det kun elbiler som skal ha anledning til å kjøre.

Det er snakk om å begynne i det små med få soner, og utvide etterhvert.

Luftforurensning er et hett tema i Oslo, og for å få ned forurensingen sier  politikerne at folk ikke må kjøpe seg fossilbil fremover.

En elbil tar imidlertid like stor plass på veien som en fossilbil, og det er et mål i klimastrategien å begrense biltrafikken totalt sett.

Derfor er de tre politikerne i NRK-intervjuet enige om at det skal satses mer på kollektivtrafikken.

 

 

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon