Illustrasjonfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
annonse
annonse

Mange har ytret seg kritisk til SAS’ nyeste reklamefilm. Også blant selskapets ansatte. 

Etter at flyselskapet SAS publiserte en reklame der de konstaterte at det ikke finnes kulturuttrykk som virkelig er skandinaviske, har kritikken haglet fra mange kanter, og det er slett ikke bare ytterliggående krefter som har stilt kritiske spørsmål.

Kritikerne av reklamefilmen omfatter for eksempel samfunnsdebattant Kjetil Rolness og Høyre-politiker Mahmoud Farahmand. Noen har dratt det enda lenger, og oppfordrer til boikott av flyselskapet, der både den danske staten og svenske staten er inne på eiersiden. Den norske staten solgte seg ut 27. juni 2018.

annonse

Les også: SAS mener seg være utsatt for et «koordinert angrep»: – Vi står bak budskapet i reklamefilmen

Selvhat

I kommentarfelt i sosiale medier har kritikken haglet, og mange sverger på at de ikke vil benytte seg av SAS igjen. 

annonse

– Jeg pleier å benytte dere på innenriksflygninger, men etter å ha sett hva dere står for kommer jeg aldri til å benytte meg av dere igjen. Jeg kommer isteden til å ta toget, skriver en person på Facebook. 

– Får håpe at ikke piloter og kabinpersonell driver med selvhating. Da kan det bli noe utrivelig å reise med dem. Kanskje man aldri kommer ned? spekulerer en annen.

Kritisk SAS-topp

Lederen i SAS Pilot Group Christian Laulund har skrevet i en e-post til Dagbladet at han også er negativ til den kontroversielle reklamen.

– Reaksjonene på denne filmen viser med all tydelighet at våre kunder reagerer sterkt og er opptatt av det skandinaviske varemerket SAS, fremholdt Laulund. 

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon