Illustrasjonsbilde. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
annonse
annonse

I et demokrati er det viktig med informasjonsutveksling og en offentlig debatt av høy kvalitet. Gjennom dette kan befolkningen danne seg meninger og tanker som gjør at de stemmer på partier/politikk som danner den beste fremtiden for dem selv og sine medborgere.

Det siste århundret er det tenkt at aviser, radio- og tv-kanaler, med andre ord tradisjonelle mediebedrifter, kan utføre denne oppgaven. Jeg vil hevde at de ikke har gjort en god jobb, særlig de siste 50 årene.

Les også: Den nye Solberg-regjeringen er alt annet enn en regjering for nordmenn

annonse

Det er svært sjeldent at jeg leser debattinnlegg, ser reportasjer eller annet der jeg sitter igjen med en følelse av å være visere eller mer informert enn før. Jeg føler at vi får servert det samme om og om igjen. VG og Dagbladet er som eksempel mer eller mindre helt identiske nyhetsformidlere, med samme saker og innhold på debattsidene. En virkelighetsfjern elite gulper opp det samme produkt av lav kvalitet til hele den informasjonssultne norske befolkning.

Den eneste kuren når bedrifter produserer et produkt av lav kvalitet, er konkurranse, men den norske stat har ikke lagt til rette for dette. Vi har en gigantisk statlig organisasjon som heter NRK, som tar store deler av det norske markedet som ellers kunne gått til økt potensiell konkurranse. De siste årene har staten attpåtil økt budsjettet til institusjonen som gjør at den kan utkonkurrere private mediebedrifter, men til en mye høyere pris for konsumentene/skattebetalerne enn om det var et privat foretak som mettet markedet.

Staten har videre minsket konkurranse ved å etablere mediestøtten. Denne holder liv i bedrifter som tilbyr folket et produkt de ikke liker eller synes er interessant. Resultatet er at markedet blir mettet, samtidig som at markedet automatisk minsker, siden folk blir vant med dårlige produkt og forventer det er slik. De vil da la være å kjøpe produktet, selv fra andre tilbydere.

annonse

I dag er det stort sett gigantiske oligopol som opererer innen mediebransjen. De største er A-media, Schibsted, dagbladet og naturligvis NRK. Skylden for denne markedssituasjonen mener jeg må tas av staten.

Disse oligopolene bruker i mange sammenhenger sin markedsmakt for å redusere konkurranse fra bedrifter som tilbyr et produkt av høyere kvalitet og verdi enn dem selv. De skriver eksempelvis negative saker om bedriftene og legger redaktører og eiere ut til spott og spe. De avslører derimot ikke hverandre og kritiserer sjeldent de andre store sine praksiser. På samme tid har de et såkalt tilsynsorgan, som de selv eier og har kontroll over.

Les også: Veien til kollaps og MSMs feighet

Et lystpunkt i denne historien og som trolig kan føre det norske medielandskap tilbake til en bedre tid, er internett. Denne nye informasjonskanalen har senket nødvendig kapital og gjort det enklere for konkurrenter å etablere seg. Krampetrekk fra oligopolene er tydelige, i form av kampanjer om «fake news» og lignende.

Forhåpentligvis når vi en situasjon der mediene blir bedre, gjennom den økte konkurransen på grunn av internett og/eller at staten avslutter sine konkurransevridende praksiser. Da vil vi gjerne se at folket tar mer rasjonelle valg når de stemmer, slik at vi får politikere som arbeider for det norske folk og deres fremtid.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon