Illustrasjonsbilde. Foto: Berit Keilen / NTB scanpix
annonse
annonse

Jeg ønsker å belyse en problematikk som NRK ikke klarer og å se fra to sider. Det gjelder Brennpunkt dokumentaren om personer i Norge som frakter gamle biler og el-utstyr til Afrika.

Hele dokumentaren og denne NRK-artikkelen stempler disse eksportørene som kriminelle og kaller dem en bande. Her mener jeg NRK er trangsynt. Eksportørene tar med seg gamle biler og elektronikk som bortskjemte Nordmenn ikke vil ha, de gjør oss en tjeneste. Hele artikkelen starter med et skremselsbilde av noe så farlig som en bil plassert inne i en container.

Eksportørene transporterer delene til Afrika, og der nede kan den gamle bilen bli solgt og bli nyttig igjen. Det norske miljødirektoratet ønsker ikke dette virker det som. De mener å ha en mye bedre løsning, jeg referer ordrett fra NRK artikkelen der miljødirektoratet svarer:

annonse

«Vi har en lang liste av tiltak og aksjoner vi har tenkt å iverksette i tiden fremover».

Kjempeflott å høre. Flere grensekontroller av containere ut av Norge beskrives som en av løsningen på dette konstruerte problemet.

Vi er vel bare heldige hvis noen i det hele tatt gidder i å transportere en 50 år gammel bil fra Norge til Afrika. Dette er en bra ting. Er det tyvegods kanskje? Nei, for som det står i  artikkelen: «Det meste her er kjøpt på loppemarked eller anskaffet via finn.no»

annonse

Miljødirektoratet definerer elektronikken for avfall så fort Ola Nordmann plasserer det bak Elkjøp, men eksportørene ser jo på dette avfallet som en verdi og vurderer gjenbruk og salgsverdi. Den brukbare elektronikken gjøres ubrukelig på en avfallstasjon i Norge, og deretter skal norske myndigheter selv betale for transporten ut av landet. Hvorfor ikke la de private gjøre dette for oss?

De gamle bilene som transporteres til Afrika, kan i mange tilfeller kjøre for egen maskin inn i containeren. Men byråkratiet klarer ikke se forskjellen på et kommende vrak og en Tesla, så da pålegger de eksportøren de samme byråkratiske avgiftene. Skal dette faktisk følges opp av eksportøren risikerer vi egentlig at bilen aldri blir rørt og den gamle bilen forblir urørt. Dermed kan miljødirektoratet få det som de vil. Bilen kan til slutt bli kalt avfall.

Et nyansert bilde av denne saken er jo at Skattefuten ønsker å kontrollere og skattlegge alt som innebærer kjøp og salg. De vil at bandene (bileksportørene) skal betale skatt og dokumentere at bilen forlater landet, med alle nødvendige EU-godkjenninger.

Min konklusjon er at dette er en bransje som faktisk er miljøvennlig og bærekraftig, der gamle varer får forlenget levetid. Det er nok en bransje med lav fortjeneste, og at det foregår tilbakeholdelse av informasjon til staten for å unngå avgifter er opplagt. Men fortjener de å bli stemplet som kriminelle?

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon