Forskningsskipet Polarstern. Foto: Creative Commons by 4.0, Janek Uin
annonse
annonse

Forskningsfartøyet Polarstern lar seg for tiden drive gjennom Arktis, som ledd i historiens største polarekspedisjon.

Målet er å studere Arktis som «episenteret for global oppvarming» og å få en bedre forståelse for «de globale klimaendringene».

Les også: Ny polekspedisjon sliter med isen i Arktis

annonse

På ekspedisjonens egne hjemmesider leser vi at på reisen tur/retur Arktis-Bremerhafen bruker skipet 54 tonn diesel hver dag. Når det driver gjennom polisen, går det fortsatt 15 tonn diesel per dag til lys, varme og aktiviteter ombord.

Totalt dieselkonsum for ekspedisjonens 390 dager er anslått til 7 100 tonn. Anslått utslipp av CO2 er 22 100 tonn. Da er ikke dieselforbruket til 4 isbrytere som engasjeres sporadisk, medregnet.

Les også: Den tynne isen er altfor tjukk

annonse

En av dem fikk store problemer med isen da den i vinter skulle levere avløsningsmannskap. Den ble sterkt forsinket, og trengte ekstra forsyning av drivstoff for å komme seg hjem.

Prosjektets totale kostnad er anslått til 1,6 mrd. norske kroner. Om en slik ressursbruk er fornuftig? Det avhenger av prosjektets nytteverdi.

 

 

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon