Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
annonse
annonse

Redaktør i Medier24 Erik Waatland ser ikke bort fra at det kan bli en utfordring for gammelmedia fremover. Nå som store deler av Norges økonomi blir nedjustert så vil også det påvirke annonsemarkedet.

Regjeringen har lovet en krisepakke på hundre milliarder, men hvor lenge holder det. Flyselskapene massepermitterer, turister nektes adgang til landet. Børsene faller og den norske kronen er rekordsvak. Hvor lenge dette skal vare er det ingen som vet. Hvis det drar ut i tid rekker krisepakken knapt nok til å holde samfunnshjulene i gang. Om så må prioriteringene være harde.

Les også: Har mediebransjen en bærekraftig forretningsmodell, egentlig?

annonse

Hvem vil annonsere når alt er stengt, undrer Waatland. Han ser for seg at staten eller skattebetalerne skal komme støttende til når gammelmedia møter utfordringer. Om det skal være et krav, at næringsdrivende skal få drahjelp når de møter en oppoverbakke. En kan jo spørre seg om driften egentlig burde ha vært avviklet. Eller at skal skattebetalerne bære havre til døde hester. I disse tider må vi alle stramme inn livremmen og bidra etter beste evne. Da er spørmålet om hva vi trenger og hva vi kan gi gi fra oss. Hvis en bedrift ikke evner motgang fordi kundene velger andre produkter, så kalles det utvikling. Markedet styrer. Det er kundene som bestemmer, ikke leverandørene. Det hjelper ikke å gi kunstig ånderett til noe som folk ikke er villig til å kjøpe.

Waatland skriver at Schibsted-aksjen har falt fra 272,60 kroner til 208,50. Det er et verdifall på rundt 24 prosent. Han mener at det er alvorlig for slike som er avhengig av å holde en høy aksjekurs for å sikre fornøyde eiere.

Les også: Gammelmedias dårlig skjulte agenda

annonse

Waatland har også en interessant konsekvens av en reduksjon i annonsemarkedet. Han spår at det vil føre til at media må permittere selgere. At det er de som møter utfordringer vedrørende nedskjæringer om bedriften opplever et inntektsfall.

– Når det ikke skjer, så blir det trolig å kutte kostnader – og den største kostnaden i en norsk mediebedrift er personell. Enten det er annonseselgere, annonsedesk, administrativt ansatte og øvrige som jobber med viktige ting, men som kan «spares» i en krevende tid, skriver han i Medier24.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon