Norske aviser. NTB arkivfoto: Lise Åserud / SCANPIX
annonse
annonse

De økonomiske konsekvensene av coronaviruset kan bli store, og annonsemarkedet kommer til merke en nedgang. Dette har fått TV2 og Schibsted til reagere.

–Vi ønsker å oppfordre alle norske annonsører til å gjøre en ekstra vurdering av om investeringene de nå opprettholder i sosiale medier, kunne vært flyttet til norske redaktørstyrte medier, skriver direktør for Schibsted Marketing Service Christian Haneborg og salgs- og markedsdirektør i TV 2 Bjørn Gunnar Rosvoll, i Medier24.

Les også: Lønnsomheten i mediebransjen er svekket

annonse

De mener at redaktørstyrte medier er en styrke og at deres rolle som nyhetsformidler er spesielt viktig nå.

– Parallelt med dette skjer det en oppblomstring av feilinformasjon, konspirasjonsteorier og «fake news», som sprer seg rundt på sosiale medier.

Les også: Coronavirus: Blir det massepermitteringer i gammelmedia?

annonse

De skriver videre at norske medier skal bli foretrukket fordi de er det beste alternativet for annonsøren. Slik bør det alltid være, mener de. Av den grunn ønsker de å oppfordre alle annonsører til å gjøre en ekstra vurdering om de heller kan flytte fra sosiale medier til redaktørstyrte medier

– I en tid hvor dugnad har fått sin renessanse, oppfordrer vi alle i hele bransjen til å ta en ekstra titt på hvilke behov norske medier kan løse. Fortsatt investering i de globale, sosiale nettverkene bidrar verken til korrekt samfunnsinformasjon eller skatteinntekter til landet vårt.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon