En illustrasjon av koronaviruset fra det amerikanske senteret for smittevern (CDC). Foto: AP / NTB scanpix
annonse
annonse

— Forbrukertilsynet varsler overtredelsesgebyr til Emptiodirect AS for grov overtredelse av markedsføringsloven i forbindelse med markedsføring av produktet Immiflex. Det varslede overtredelsesgebyret er på 400.000 kroner.

Immiflex er blant annet blitt markedsført gjennom flere helsides annonser i Dagbladet den siste uken. Forbrukertilsynet mener markedsføringen gir villedende inntrykk av at man kan holde seg frisk fra koronavirus ved å bruke produktet.

Markedsføringen er også aggressiv fordi den utnytter befolkningens frykt for å bli smittet av koronaviruset.

annonse

– Markedsføringen omtaler ikke eksplisitt koronavirus, men det er ikke tvil om at den gir sterke assosiasjoner til viruset og er egnet til å gi forbrukere inntrykk av at produktet kan beskytte mot dette, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

Spiller på virus-frykt

Immiflex er blant annet blitt markedsført gjennom flere helsides annonser i Dagbladet den siste uken. Faksimile annonse

Illustrasjonen som brukes er svært lik bildene av koronaviruset som brukes i media og på for eksempel Folkehelseinstituttets informasjonssider. Viruset som vises har utstikkere fra overflaten, som kjennetegner koronavirus.

annonse

– Koronavirus preger samfunnet i stor grad om dagen, og mange forbrukere ønsker å beskytte seg mot viruset, sier Haugseth, som også reagerer på at annonsen inneholder en tekst som forteller at det er stor pågang akkurat nå.

– Samlet sett gir annonsen inntrykk av at dette er et produkt som kan beskytte forbrukeren mot koronavirus, samtidig med at man må skynde seg å skaffe dette produktet før lageret er tomt. Slik markedsføring er både villedende og aggressiv, sier Lier Haugseth i en pressemelding.

Retter seg også mot barn

Forbrukertilsynet legger også vekt på at produktet markedsføres særlig for barn. Etter Forbrukertilsynets oppfatning spiller denne markedsføringen, i lys av dagens situasjon, på foreldrenes frykt for at barna skal bli syke av koronaviruset.

Emptiodirect har frist til 2. april med å svare på Forbrukertilsynets varsel om vedtak, men har allerede bekreftet at all markedsføring av produktet er stanset.

Forbrukertilsynet har også tatt kontakt med Dagbladet for å be om at avisen skjerper rutinene sine for å stanse publisering av denne typen annonser.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon