Valgvake i Folkeaksjonen Nei til mer bompenger i Stavanger. Jubler for valgresultatet i Stavanger. Foto: Jan Kåre Ness / NTB scanpix
annonse
annonse

Ansatte som holder hjulene i gang og må på jobb, reagerer på at Knut Arild Hareide (KrF ikke har villet gi Stavanger-pendlere fritak fra bompenger. 

N.B. Overskriften i denne artikkelen ble endret 28. mars. Det var ikke grunnlag for å slå fast at Hareide tvinger kommunene til å kreve penger fra pendlere, slik Resett opprinnelig skrev. Resett beklager. 

Flere reagerer sterkt på at samferdelsminister Knut Arild Hareides nei til å la Stavanger slippe å kreve inn bompenger under Covid 19-krisen. Kommunen har bedt om at innbyggerne og pendlere kan bli fritatt.

annonse

– Det er helt utrolig at vi som må møte kunder hver dag, og som risikerer at både oss og familien blir smittet, må betale mens andre sitter hjemme og slipper unna, sier en konduktør til Resett.

Myndighetenes klare anbefaling er å unngå kollektiv transport om man ikke må. Likevel tvinger de samme nasjonale myndighetene Stavanger kommune til å kreve inn bompenger fra bilistene som ikke kan ha hjemmekontor.

Til tross et solid lokalt politisk flertall for tiltaket, satte samferdselsminister Knut Arild Hareide ned foten. Det får lokalpolitikere til å reagere.

annonse

Mest oppmerksomhet har helsepersonell og butikkmedarbeidere fått. Men også bussjåfører, konduktører, renovasjonsarbeidere og renholdere må på jobb. Apoteker må holde åpent. Ingeniører må sørge for at infrastrukturen fungerer.

Les også: Nekter Stavanger å kutte bompengene

Ikke alle kan sykle

En lege som nå jobber omtrent døgnet rundt forteller at situasjonen på sykehuset kan bli kritisk. All behandling som ikke er direkte livstruende utsettes.

– Helsepersonell bør absolutt ikke benytte seg av kollektivtrafikk i en slik situasjon. Men det finnes ikke nok parkeringsplasser til alle ansatte, og bomavgiftene ruller og går uansett. Noen av oss kan selvsagt sykle, men ikke alle. Og det er tungt å sykle til og fra når man jobber 16 timer i døgnet.

Les også: Norske leger bruker malariamedisin mot coronaviruset

annonse

Svært mange av de ansatte på Stavanger universitetssykehus (SUS) er avhengig av kollektivtransport. Politikere i Stavanger vil redusere risikoen for smitte via kollektivtransport, men dette får de ikke tillatelse til av samferdselsministeren.

En ansatt ved sykehusapoteket i Stavanger forteller at de har innført lengre dager og færre vakter. Apoteket er dessuten delvis stengt for publikum, siden deres viktigste oppgave er å forsyne helsepersonell.

Alle kildene sier de må være anonyme, siden de har yrkesmessige retningslinjer å forholde seg til.

Samferdselsdepartement avviser fremstillingen

28. mars fikk Resett følgende svar fra Ingelin Noresjø (KrF), som er statssekretær i Samferdselsdepartementet:

– Samferdselsminister Knut Arild Hareide har aldri og vil aldri hindre lokale bompengeselskap å sette ned takstene på bompasseringer. I dette tilfellet er det, slik jeg har forstått det, Styringsgruppen for bymiljøpakken i Stavanger som kan vedta å sette ned takstene. Det har de full anledning til, men det forutsetter at selskapet tar kostnaden. Det ønsker de ikke, sier Noresjø.

Hun sier at samferdselsministeren har fått et generelt spørsmål fra ulike aktører, både stortingsrepresentanter, organisasjoner og enkeltpersoner, om å vurdere å sette ned takstene på bompenger i hele landet for å avhjelpe bilistene under koronakrisen, og at staten skal kompensere for tapte bominntekter.

– Det er dette Hareide har svart ikke er et aktuelt tiltak.

Hun avviser altså at Hareide tvinger lokale myndigheter til å drope innkreving av bompenger fra bilistene som ikke kan ha hjemmekontor.

– De har som sagt full anledning til å sette ned bompengene selv.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon