Alarmtelefonen har siden den ble utvidet til en 24-timerstjeneste mottatt langt flere henvendelser. I april har de så langt hatt 39 samtaler i døgnet i gjennomsnitt, sammenlignet med 19 i mars. Foto: Frank May / NTB scanpix
annonse
annonse

Alarmtelefonen for barn og unge har opplevd en stor pågang etter at de utvidet med en 24-timers tjeneste gjennom påsken.

Ifølge avdelingsleder Margrethe Østerhus har tjenesten opplevd en økning fra i gjennomsnitt 19 samtaler per dag i mars til 39 samtaler i april.

– Vi ser også at temaene som kommer inn, er relatert til korona. Familien går tett oppi hverandre, konfliktnivået øker, og rus er gjerne et tema, sier Østerhus til NRK.

annonse

Så langt i april har Alarmtelefonen hatt over 400 henvendelser på telefon, i tillegg til over 400 henvendelser på den nye 24-timers chattetjenesten som ble åpnet tirsdag.

Østerhus forteller at mange av brukerne ønsker å være anonyme, og at en stor andel barn kontakter dem på natta.

– Det kan være mange årsaker til det, men det er jo gjerne da folk er alene for seg selv, og det er ingen som verken hører eller ser dem, sier hun.

Alarmtelefonen for barn kan brukes, både av barn og voksne, hele døgnet gjennom. Den nås på nummer 116 111, både som telefon og på sms.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon