Juridisk direktør Frode Elton Haug hos Forbrukertilsynet sier at de har mottatt mange klager på annonser som spiller på koronafrykt. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
annonse
annonse

Forbrukertilsynet har ilagt selskaper opp mot 400.000 kroner i gebyr for villedende markedsføring som utnytter folks frykt for å bli smittet med koronaviruset.

Tre firmaer er varslet om overtredelsesgebyr på mellom 250.000 og 400.000 kroner for villedende og aggressiv markedsføring, opplyser juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet til NRK.

Tilsynet har mottatt mange klager fra forbrukerne på ulike annonser, og befolkningens frykt for å bli smittet med koronaviruset utnyttes, mener han.

annonse

– Felles for sakene er at det gis inntrykk av at forskjellige helsekostprodukter kan beskytte folk mot koronaviruset, sier Haug.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon