Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
annonse
annonse

Statskanalen som mikrofonstativ for næringslivet.

I Medier24 tar tidligere VG-redaktør Bernt Olufsen et oppgjør med NRKs mange kosereportasjer med lokalt næringsliv som forteller om hvordan de takler corona-krisen. 

«Blomsterhandlere i Østfold, Vestfold og Oslo er hjemsøkt av NRKs stabbestein-reportere. Et og annet handelsgartneri også. Blomstrende reportasjer tværet ut til siste minutt med spørsmål som inviterer til reklame og selvskryt», slår Olufsen fast.

annonse

Les også: NRK-journalist liker at Resett blir sammenlignet med landsforræderen Vidkun Quisling

«Det har også vært et stort antall lange reportasjer med småbedrifteiere som soler seg i samfunnsansvar, mens de legger om til produksjon av korona-relevant utstyr. Dagligvarehandelen får dominere sendeflater uten at det stilles et kritisk spørsmål. Restaurant-eiere som gjør seg klar til åpning. Underholdningsartister med nett-konserter og mobile karaoke-tilbud. Bonanza for båtselgere.

Jeg kunne gjort denne oppramsingen enda lengre, det er bemerkelsesverdig hvordan NRKs journalister som i «fredstid» vanskelig lar seg overtale til positiv omtale av privat eierskap og næringsliv, nå er i stand til å åpne slusene for rene reklame-innslag og PR-initiativ.», konkluderer Olufsen.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon