Shurika Hansen. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
annonse
annonse

Det nærmer seg 17. mai og debatten om bunad og hijab er i gang. Det norske folk deles i ulike retninger når de blir spurt om de er for eller imot hijabbruk til den tradisjonelle bunaden.

Mange nordmenn går så langt at de sammenligner hijab med skaut som kvinner og jenter brukte i Norge i gamle dager. Uten å engang skaffe seg kunnskap om det dødelige politiske plagget hijab, blander de naivisme, uvitenhet og politisk korrekthet i en gryte og serverer oss en overbevisning om at muslimske kvinner velger dette plagget selv. Men hvor mange ønsker av fri vilje å leve med undertrykkelse og annenrangs tilstand? Hijaben maskerer en patriarkalsk dominans.

Skaut, som også ble kalt «koneskaut», ble båret av gifte kvinner før i tiden blant annet av praktiske grunner som å holde håret unna ansiktet. Bunadseksperter gjentar gang på gang at skautet som tilhører bunaden bør brukes slik den ble brukt i gamle dager. Enkelte tolker dette dithen at hijaben er i samme kategori og romantiserer bruken av hijab sammen med bunaden. Den gang da norske kvinner brukte skautet var det ingen moralske eller juridiske forpliktelser som tvang kvinnene til å gå med skautet. For noen kvinner var skautet den gang et «statement» for å demonstrere at de var gift. Slik det fortsatt er i noen kristne land i blant annet Afrika.

annonse

Urgammel tradisjon og politisk islam – Kulturkræsj eller integrering?

Den generelle dreiningen mot religion i Vesten har gjort at mange land, blant annet Norge, har en dramatisk økning i bruken av hijab blant unge kvinner. Selv om mange av disse unge kvinnene har mødre som tilhørte og tilhører den generasjonen som tok av hijaben som motstand, viser de en radikalisering som på sin side viser motstand mot vestlig innblanding i de tradisjonelle og islamske kjønnsrollene.

Les også: Hvor er feministene i kampen mot barnehijab?

Kvinner i land som Iran, Somalia, Egypt, Afghanistan og Irak kjempet en helt annen kamp på 1960- og 70-tallet enn den som utspiller seg i Vesten nå. Paradoksalt nok, så kjemper flere og flere for å forsvare hijaben og normalisere den i hverdagen. På den ene siden vil muslimske kvinner som lever i Norge vise at de ønsker å leve i pakt med Guds vilje og øke motstanden mot pornofiseringen av kvinnekroppen. På den andre siden blir den brukt for å demonstrere religiøs tilhørighet og dydighet.

annonse

Somalia, Afghanistan og Iran
Den islamske revolusjonen i Iran i 1979 gikk hardt utover kvinner og deres rettigheter. Iran hadde opp til da et forbud mot religiøse symboler, herunder hijab og generell tildekning.

I Afghanistan er det ikke påbudt med burka, men for å unngå trakassering, trusler og drap, bruker kvinner i Afghanistan det likevel. Taliban har styring på det kvinner skal og ikke skal ha på seg, og voldtekter som straff er ikke helt uvanlig.

Les også: Kulturrehabillitering og koranskoler kan likestilles med grov omsorgssvikt

Verken hijab eller nikab er påbudt i Somalia, men gifte kvinner buker likevel det som kalles shash. Shash settes på den gifte kvinnen på bryllupsdagen og skal være hennes fremste stolthet som gift kvinne.

I somalisk tradisjon er dette helt likt skaut og har samme praktiske funksjoner. Det dekker verken ører eller hals, men holder håret på plass. I den somaliske kulturen var ikke shash ment som hijab, men for å holde håret pent på plass og for motens skyld. En shash har ofte samme farge som resten av antrekket og skal være fargerik. Selv om myndighetene ikke legger seg opp i hvordan kvinnene kler seg, så er moralpolitiet våkne og straffer de kvinnene og jentene som ikke dekker seg til ordentlig. Her er det ikke snakk om en skaut, men fotsid fargeløs tvangstrøye sammen med heldekkende burka.

annonse

Hijab og politisk islam er ikke forenelig med vestlige verdier

Hijabdebatten, massiv innvandring og problemer med parallellsamfunn, integrering og islam var kanskje ikke det presidentskapet i riksforsamlingen på Eidsvold hadde i tankene da de daterte og undertegnet grunnloven. 17.mai feiringen er sterkt preget av tradisjoner og stolthet. 17.mai er en dag vi feirer selvstendighet, demokratiske rettigheter for alle og nasjonal enhet.

Hijaben har ingenting med disse verdiene å gjøre og derfor kan den holde seg unna bunaden og den norske tradisjonen.

View this post on Instagram

it’s me, your wcw

A post shared by Ifrah Hussein (@ifrahhussein) on

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon