Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
annonse
annonse

I et høringssvar skriver medieorganisasjonene at en støtteordning for annonsetap vil være å foretrekke fremfor kompensasjon av en fallende omsetning. 

Medieorganisasjonene sendte fredag 15. mai en felles høringsuttalelse til den foreslåtte krisepakken til pressen.

– Bransjen mener en ordning med kompensasjon for bortfall av annonseinntekter vil være vesentlig mer treffsikker, innebære langt færre krevende avveininger, være enklere å administrere både for myndighetene og mediene. Den vil også være mer forutsigbar og dermed innebære langt lavere risiko for mediene. Bransjen trenger en ordning som sikrer journalistikken nå og i månedene som kommer, skriver de i uttalelsen.

annonse

Les også: Gammelmedier er misfornøyd med Rajas krisepakke – vil ha mer i subsidier

Medienes samfunnsrolle

De foreslår overfor bevilgende myndighet at det settes en ramme på 400-600 millioner kroner. Dette for å dekke annonsetap i perioden fra 15. mars til 30. juni. De foreslår også at grensene settes på minimum 20 prosent annonseinntektstap per måned, og 80 prosent av tapt annonseinntekt kompensert.

annonse

– Dette handler ikke om å opprettholde mediebransjen som næring. Det handler om at vi i Norge både underveis og etter krisen skal ha et nødvendig mangfold av frie og uavhengige medier som informerer, avslører og sørger for at ulike stemmer slipper til i debatten. Krisen har tydeliggjort nøkkelrollen redaktørstyrte, journalistiske medier har i samfunnet. Det er gjennom disse mediene befolkningen får informasjon om hva som skjer, og det er disse mediene som holder et kritisk øye med hvordan ansvarlige myndigheter håndterer krisen og som fungerer som en arena for debatten om hva og hvordan ting skjer – funksjoner som gjerne kalles medienes samfunnsrolle. Betydningen av den er blitt svært synlig under krisen, skriver medieorganisasjonene i sitt høringssvar til Stortingets finanskomite.

Les også: Gammelmedia taper annonseinntekter – Facebook og YouTube vinner

Store negative konsekvenser for publikum

Medieorganisasjonene skriver at deres annonseinntekter stuper, og at Medietilsynet anslår en annonsesvikt på hele 930 millioner kroner fra mars til mai. De tror heller ikke at krisen er over i mai. Bare i april har annonsesvikten vært på 50 prosent om man sammenlikner med fjoråret. De ser ingen ende på krisen. De vet heller ikke om dette kan vise seg å være strukturelle endringer. Hvis så «vil mediene stå overfor store utfordringer med å ivareta sitt samfunnsansvar».

– Mange medier har enten begynt å permittere ansatte eller vurderer å permittere. Dersom redaksjonelt ansatte permitteres, vil det raskt føre til at mediene ikke vil være i stand til å utføre sine oppgaver, med store negative konsekvenser for publikums mulighet til å få tilgang til fri og uavhengig journalistikk, og særlig lokale nyheter. Vi har alt sett at flere lokalaviser har permittert deler av sin redaksjonelle stab. Det gjør at de som har få ressurser fra før blir enda mindre i stand til å utføre samfunnsoppdraget.

Les også: Pressen – et enfold av meninger og de hellige kuers voktere

annonse

Papiraviser er viktige

– I denne spesielle situasjonen er også papiraviser viktige, fordi hovedmålgruppen er eldre og dermed en risikoutsatt gruppe. Skal disse utgivelsene kunne fortsette, er det avgjørende med tiltak som har umiddelbar effekt og som raskt kan iverksettes.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon