Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
annonse
annonse

I revidert nasjonalbudsjett foreslo regjeringen å sette byggingen av dobbeltsporet på Dovrebanen på vent. Nå krever Frp at byggingen får fortsette.

– Det trengs 180 millioner kroner for å unngå utsettelse av byggingen. Dette vil vi jobbe hardt for å få på plass. Det er helt uvirkelig at et prosjekt som er startet og som «går på skinner» og hvor det ikke er overskridelser, blir stoppet, sier Tor André Johnsen som sitter i transportkomiteen på Stortinget for Frp.

Torsdag denne uken startet forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett mellom Frp og regjeringspartiene.

annonse

I revidert nasjonalbudsjett foreslo regjeringen å sette byggingen av dobbeltsporet på Dovrebanen på strekningen Kleverud-Sørlie-Åkersvika i Stange kommune sør for Hamar, som vil bli en del av Intercity-triangelet, på vent. Grunnen er kostnadsoverskridelser på Follobanen, Østfoldbanen og Vestfoldbanen.

Opprinnelig var det bevilget 180 millioner kroner til å starte bygging i år, mens behovet i 2021 var utregnet til å være om lag 510 millioner kroner.

Frps samferdselspolitiske talsperson, Bård Hoksrud, sier at det er viktig at dobbeltsporutbyggingen starter opp igjen i 2020.

– Ellers rekker vi ikke tidsplanene i Nasjonal transportplan om å være ferdig til Åkersvika i 2026. Dette er ikke viktig bare for Hamar, men for hele landet. Det er viktig at vi får ned reisetiden Oslo-Trondheim på Dovrebanen ned mot 5 timer. Det oppnår vi ikke om vi ikke får fullført Intercity-utbyggingen, sier han.

(©NTB)

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon