Illustrasjonsfoto: Pixabay
annonse
annonse

Flere store annonsører kommer til å delta i kampanjen #Stophateforprofit. Boikotten skal iverksettes i juli. Målet er å få Facebook til å hindre spredning av rasisme og hatefulle ytringer.

Etter kampanjen til Black Lives Matter har det blitt mye fokus på rasisme, og en koalisjon av organisasjoner i USA har igjennom #Stophateforprofit begynte å legge press på Facebook og datterselskapet Instagram, skriver The Guardian. Begrunnelsen er at de vil ha tydeligere retningslinjer. De mener at Facebook ikke gjør nok for å hindre spredning av falske nyheter. Organisasjonene hevder også at Facebook har blitt en plattform for oppfordring til vold, høyreekstrem propaganda og hatefullt innhold.

annonse

Medieviter: Black Lives Matters strategi i sosiale medier er genial

Dagens Næringsliv skriver at Facebook kom med en pressemelding der de sier at selskapet stiller seg bak Black Lives Matter-kampanjen, og at hatefulle ytringer ikke hører hjemme på deres plattform, noe retningslinjene deres speiler.

– Men vi innser at vi kan gjøre mer, skriver Facebook og viser til syv hovedområder.

annonse

De vil profilere stemmer som kjemper for menneskerettigheter og mer informasjon om hvordan man kan stemme i det kommende presidentvalget. Men disse punktene er ikke bra nok for organisasjonene, de har igjennom kampanjen #Stophateforprofit planer om å presse Facebook til å innføre ytterligere kontroll.

Medieviter: Black Lives Matter: Uncle Ben’s skifter logo

Sist ut var den amerikanske iskremprodusenten Ben & Jerrys. De informerte på Twitter at de vil trekke sine annonser fra Facebook. Ben & Jerrys begrunner dette med at de støtter kampanjen #Stophateforprofit, og mener at Facebook må gjøre mer for å hindre spredning av rasisme og hatefulle ytringer.

Det er flere kjente merkevarer som har valgt å bli med på boikotten. Blant annet produsentene av uteklær Patagonia og North Face.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon