Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
annonse
annonse

Investor og rådgiver Carl-Fredrik Joys har også hatt norgesferie, og da hørte han på radioen. Det slo han at programledere er ensidige og snevre i valget av intervjuobjekter.

– Det er nesten utelukkende folk fra deres egen «omgangskrets» som intervjues, representert ved artister, forfattere, journalister og andre programledere, skriver han i Bergens Tidende og fortsetter.

– Dersom du er en komiker som skal ut med et nytt show, en musiker som skal lansere et nytt album, en forfatter som skal utgi en ny bok, en journalist som har skrevet en kronikk, eller en programleder som skal begynne i ny jobb, så er du sikret fyldige portrettintervjuer i NRK om dine nye planer.

annonse

Les også: Pressen – et enfold av meninger og de hellige kuers voktere

Men Joys sier at disse «medieprofilene» bidrar med svært lite verdiskapning. Hva om våre gründere hadde fått den samme gratisreklamen. Det er de som skaper arbeidsplasser og finansierer velferdssamfunnet.

– Her har vi mye å lære av USA, hvor gründere og bedriftsledere vies stor oppmerksomhet. Der er det personene som skaper arbeidsplasser og verdier for samfunnet, som er de store «rockestjernene», skriver han og legger til.

annonse

– Her er norske journalister og medier dessverre helt i bakleksen, med hederlige unntak av Dagens Næringsliv og Finansavisen, skriver han.

Les også: Har mediebransjen en bærekraftig forretningsmodell, egentlig?

Joys oppfordrer journalistene til å løfte blikket over den snevre omgangskrets innen medie- og populærkulturen.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon