TV-pastor Jan Hanvold fra Visjon Norge er svært uenig i at Markedsrådet har avgjort at Visjon TV & Webshop må betalte et gebyr for villedende markedsføring på 250.000 kroner. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
annonse
annonse

Visjon TV & Webshop, som eies av TV-kanalen Visjon Norge må betale 250.000 kroner i gebyr etter villedende markedsføring av kosttilskudd på Facebook. 

Det var i mars i år at selskapet markedsførte kosttilskuddet, blant annet ved å legge ut en annonse på Facebook-siden til den kristne TV-kanalen Visjon Norge. Annonsen ledet til kanalens nettbutikk der produktet selges, skriver NTB.

Selskapet ble i april varslet om at det kunne bli bøtelagt for en markedsføring som Forbrukertilsynet mente «utnytter befolkningens frykt for å bli smittet av koronaviruset».

annonse

Det ville ikke selskapet godta, og derfor ble vedtaket klaget inn til Markedsrådet, som nå enstemmig har vedtatt ikke å ta klagen til følge, skriver Vårt Land.

Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet opplyser at markedsrådet har avvist klagen fra Visjon TV & Webshop og de må betale overtredelsesgebyret på 250.000 kroner som Forbrukertilsynet har ilagt dem.

– Vi mener overtrampet ikke var spekulativt, og at vi burde fått en advarsel i stedet for et overtredelsesgebyr. Dette viser hvor korrupt Forbrukertilsynet er, sier styreleder Jan Hanvold til Vårt Land.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon