Pakistanske krenkede islamister protesterer mot at det franske magasinet Charlie Hebdo, på nytt trykket karikaturtegningene av profeten Muhammad i forbindelse med rettssaken mot islamistene som skjøt og drepte journalistene i magasinet. Foto: Asif HASSAN / AFP
annonse
annonse

Forskere ved NTNU i Trondheim advarer mot å bruke mye tid på vold og terror når man skal undervise om islam i skolen.

Førsteamanuensis ved institutt for lærerutdanning på NTNU, Camilla Stabel Jørgensen, mener det er urimelig at undervisning om islam i hovedsak skal dreie seg om terror, skriver Klassekampen. 

– Man bør spørre seg, hvor mange timer man har til å undervise om islam i løpet av et år, og hvor mange av dem det er rimelig å vie til terror, sier hun.

annonse

Stabel Jørgensen er bekymret for at å bruke dagsaktuelle hendelser i undervisningen om islam kan gi et skjevt bilde av religionen.

Les også: Sylvi Listhaug om halshoggingen i Frankrike: – Hva er det Erna driver med?

Spesialist på islam ved lærerutdanningen på NTNU, Eli-Anne Vongraven Eriksen, går enda lenger og mener det ikke finnes et enkelt svar på om det er riktig å vise Muhammed-karikaturer i undervisningen.

annonse

– Det betyr ikke at man ikke skal bruke denne typen hendelser i undervisningen, men man må unngå at elevene bare sitter igjen med det negative. Det er ikke nødvendigvis sånn at man må vise bildene for å få en fruktbar undervisning om karikaturstriden, sier Eriksen.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon