Skjermbilde Facebook
annonse
annonse

Tidligere i år ble det varslet, og nå er det en realitet. Figuren i Diplom-Is’ logo endrer nå bekledning.

Reaksjonene er delte.

Det går fra grønlansk selskinnsdress til lue og vinterjakke uten assosiasjoner til urfolk.

annonse

Til Kampanje sier markeds- og produktutviklingsdirektør Anne Borgen Sturød at selskapet endrer logoen for å gjøre merkevaren klar for fremtiden.

Antrekket er nå byttet ut med lue og vinterjakke. Maskotens navn «Eskimonika» er også historie.

På spørsmål om det har vært en motivasjon for iskremgiganten å fjerne urfolksklærne, svarer Borgen Sturød at det har vært noe de har vært bevisste på når selskapet først skulle endre logoen.

annonse

– Vi ønsker ikke å støte noen eller å bruke urfolk på den måten, sier hun til avisa.

Tidligere i år måtte flere selskaper i Norge svare for bruken av urfolk i merkevarene sine, og Nortura varslet en omlegging av navn og logo på Joikakaker.

Det var NTB som rapporterte dette onsdag kveld.

Diplom-is la også saken ute på egen Facebook-side:

– Vi er så stolte av å endelig kunne lansere vår nye logo. Er hun ikke flott? Vi har valgt å beholde noen elementer, for vi vet hun er en kjent figur blant mange. Likevel ønsket vi å gjøre henne enda mer moderne, nær og inkluderende! skriver de.

På sosiale medier er reaksjonene delte. Her er et utvalg reaksjoner fra Diplom-is egen Facebook-side.

annonse

– Diplom is vil herved boikottes fra meg og min familie, samtidig som jeg vil oppfordre alle jeg kjenner til å gjøre det samme, slik venstrevridd korrekthet bør ikke belønnes…!! skriver en.

– Synd at diplom-is ikke har hverken baller eller ryggrad til å stå imot krenkehysteriet. Jeg kommer til å boikotte diplom-is pga dette, sier en annen.

– Behold den gamle, den gamle krenket ingen, er blitt et hysteri der man skal forandre alt fra barnebøker til logoer, for folk kan bli krenket, hva med de som blir krenket av de lattelige unødvendige forandringene, skrives det også.

Men de fleste i kommentarfeltet er fornøyd:

– Fantastisk! Dere tar hensyn på en elegant måte, skriver en kvinne.

Til nå har det kommet hele 12.000 kommentarer under saken.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon