Portrett av Carlo Acutis (1991-2006) avdukes under hans saligkåring 10. oktober 2020. Foto: Gregorio Borgia / AP / NTB scanpix
annonse
annonse

Kommersialisering av lik?

I den romersk-katolske kirken er det tradisjon for å kanonisere troende mennesker som i sin levetid, men noen ganger også etter døden, fikk mirakler til å skje. En kanonisert person kalles helgen, og i to millennier har kirken skapt flere tusen av dem.

– Bibelen omtaler alle mennesker som lever og dør i troen på Jesus Kristus, som «hellige». Sett ut fra dette er alle kristne hellige. Men alt i Kirkens første tid ble det vanlig å ære mennesker som hadde levd et særlig hellig og gudfryktig liv, på en spesiell måte. Helgenkulten vokste frem av martyrkulten. Martyren som gikk i døden for sin kristne tro, var lenge prototypen på en helgen, skriver Katolsk.no om denne praksisen.

annonse

Av kjente helgener gjennom tidene finner vi Frans av Assisi (ca. 1181-1226), Mor Teresa (1910-1997), som ble født i Kosovo vilajet i Det osmanske rike, og ikke minst vår egen helgenkonge Olav II, som falt i slaget på Stiklestad for 990 år siden.

Les også: Pave Frans: – Homofile er også Guds barn – bør få inngå partnerskap

Nå har Vatikanets grå eminenser imidlertid innsett at Mor Teresa og Frans av Assisi ikke fenger millennials og generasjon Z, kullene som henholdsvis ble født rett før og etter inngangen til internettalderen.

annonse

Det mener Joe Drape, som nylig gav ut boken «The Saint Makers». Der argumenterer forfatteren for at Pavekirkens helgenkult både handler om penger og politikk, skriver New York Post i sin omtale av boken.

Artikkelen fortsetter.

Iført enkle tenåringsklær og med rosenkrans i hendene skal Carlo Acutis etter planen bli Pavekirkens internetthelgen. Foto: Gregorio Borgia / AP / NTB scanpix

Pavekirken har derfor klart å oppspore Carlo Acutis, en italiensk femtenåring som i 2006 døde av leukemi. Carlos balsamerte lik skal nå inngå i kirkens strategi for å verve en ny generasjon kirkegjengere.

Før sin død skal den troende gutten ha drevet et nettsted hvor han skrev om mirakuløse opplevelser verden rundt. I 2013 fikk Carlos status som Guds tjener, og 10. oktober 2020 ble han saligkåret. Dagens Næringsliv har også omtalt saken.

Saligkåring er siste steg før eventuell helgenkåring, som Pavekirken håper skal gjøre Carlo Acutis til sin internetthelgen. Med en ny, tidsmessig helgen i Nike-sneakers er målet at dagens unge skal åpne sine hjerter – og muligens også lommebøker – for kirken.

Les også: Nonne kjørte Mercedes-Benz til 1,2 millioner – nå ber hun om tilgivelse

For Pavekirken er det big business å analysere hva markedet etterspør, utvikle tilpassende brands og selge disse produktene til det troende publikum, påstår Joe Drape – for øvrig ikke ulikt hvordan musikkindustrien skaper og markedsfører artister.

Dette, mener Drape, forklarer hvorfor tilfellet Carlo Acutis behandles i ekspressfart, mens for eksempel prosessen med å helligkåre Emil Kapaun, en militær feltprest som forgikk i en kinesisk konsentrasjonsleir i Nord-Korea i 1951, har stått på stedet hvil siden 1993.

annonse

Artikkelen fortsetter.

Portrett laget av farget sagflis i Los Angeles, USA, 1. november 2020. Salige Carlo Acutis, lyder den italienske teksten. Foto: Damian Dovarganes / AP / NTB scanpix

Nå er det altså produktet Carlo Acutis som angivelig skal bli en inntektskilde for Pavekirken. I sin moderne, stilrene sarkofag inne i en egen besøkshall i Santa Maria Maggiore-kirken i Assisi, Umbria, kan Acutis beskues som et annet utstillingsobjekt.

Under saligkåringen av Acutis 10. oktober var det mange ungdommer blant de fremmøtte.

Arbeidsløs, digital og ultrawoke: «Generasjon Z» tør ikke gå inn hos gullsmeden, og vil ha kjønnsnøytrale smykker (+)

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon