Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix
OSLO 20000914: Bensinstasjon. Kunde fyller bensin. Nærbilde av hender med bensinpumpe. Foto: Lise Åserud / NTB
annonse
annonse

NTB melder at bilorganisasjoner beregner at regjeringens nye klimaplan kan presse pumpeprisen kraftig opp. Frp er bekymret.

Ifølge Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsperson Bård Hoksrud ligner regjeringen politikk på MDGs.

– Dette er usosialt og rammer de som er avhengige av bilen, og som ikke kan eller vil kjøpe seg en elbil i tida framover, sier han.

annonse

Hoksrud varsler at Fremskrittspartiet vil kjempe mot forslaget når det kommer til Stortinget.

Over 4 kroner

Hoksrud viser til beregninger fra Amcar, en organisasjon for bilentusiaster i Norge.

Bakteppet er den nye klimaplanen for 2021–2030, der regjeringen går inn for å øke CO2-avgiften til 2.000 kroner per tonn, sammenlignet med rundt 590 kroner i dag.

annonse

En slik økning i CO2-avgiften vil ifølge Amcar påvirke pumpeprisen direkte og gi en økning på cirka 4,10 kroner per liter for bensin og 4,70 kroner per liter for diesel når merverdiavgift er inkludert.

Norges Automobil-Forbund (NAF) har også kommet fram til lignende tall og går i hardt ut mot planene Nettavisen .

– Det er et usosialt forslag som NAF selvsagt ikke vil støtte, sier NAFs kommunikasjonssjef Camilla Ryste.

Uavklart om veibruksavgift

Et uavklart spørsmål i klimaplanen er hva som kommer til å skje med veibruksavgiften.

De siste årene har regjeringen kompensert for økt CO2-avgift gjennom en reduksjon i veibruksavgiften, men regjeringen har ikke tatt stilling til denne ordningen vil fortsette.

Det påpekes i klimameldingen at en reduksjonen i utslipp av klimagasser isolert sett vil bli rundt 3 millioner tonn lavere hvis økt CO2-avgift kompenseres gjennom redusert veibruksavgift, sammenlignet med hvis denne kompensasjonen droppes.

annonse

Hoksrud påpeker at Frp har vært en pådriver for at slik kompensasjon skal skje,

– Jeg ville ikke veddet mye på at dette blir regjeringens linje framover. Det jeg imidlertid kan vedde mye på, er at Frp ikke kommer til å støtte en massiv økning i avgiften på bensin og diesel, sier han.

Avgift på biodrivstoff

– Det fins flere verktøy i verktøykassa enn bare avgiftsøkninger, sier generalsekretær i Drivkraft Norge Inger-Lise Nøstvik.

Drivkraft Norge er bransjeforeningen til den tidligere Norsk Petroleumsinstitutt, som ivaretar interessene for blant annet bensinstasjoner.

– CO2-avgiften er én måte å legge til rette for mer fornybart. En annen måte er å gjøre det fornybare rimeligere, for eksempel ved avgiftsreduksjon på biodrivstoff, sier generalsekretæren.

Hun sier at biodrivstoff i 2019 bidro til å redusere klimagassutslipp fra veitrafikken i landet med omkring 1,3 millioner tonn CO2.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon