Foto: David Bagnall/REX
annonse
annonse

De historisk høye ratene kan gi et kraftig prishopp på forbruksvarer. Det har aldri vært dyrere å frakte varer fra Asia til USA og Europa.

Containerskip går fullastede fra Asia, men det er knapt varer som går den andre veien. Da pandemien slo til for rundt ett år siden, trodde mange på en kraftig nedtur i verdenshandelen. Men tvert om, handelen på nett har økt. Folk bestiller alt mulig, og det aller meste produseres i Asia. Land som Kina, Taiwan, Vietnam og Sør-Korea opplever høy etterspørsel, skriver Dagens Næringsliv.

Les også: Kina: Tusenvis av containere med frossent kjøtt hoper seg opp

annonse

Asia eksporterer mer enn hva de importerer. Det har resultert i at tomme containere blir stående igjen i USA og Europa. Dette har skapt en stor mangel på containere i Asia.

– I mange, mange år snakket alle om containerskip og kapasitet, men ingen ville engang dra inn ordet containere. Nå er ordet container hva alle er opptatt av, sier direktør Edward Aldridge hos frakt- og logistikkselskapet Agility til South China Morning Post.

Virussituasjonen har også skapt usikre tider, de er få som tør å investere i bransjen. En vet ikke hva morgendagen kan bringe.

Wall Street jager ut kinesiske selskaper

annonse

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon