Fotomontasje: Berit Roald / NTB / Vidar Ruud / NTB
annonse
annonse

Plikt om parkeringsavgift for private er et klimatiltak som skal redusere bilbruk.

– Regjeringen gir ikke byene virkemidlene vi ber om for å gjøre luften renere, veien tryggere og kutte klimagassutslipp, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg (MDG), til Aftenposten, og mener at regjeringen motarbeider Oslos klimapolitikk:

– Dette er enda et eksempel på at regjeringen ikke gir byene virkemidlene vi ber om.

annonse

Les også: MDG-nestleder: – Regjeringen er mer opptatt av å stikke kjepper i hjulene for Oslo enn å feie for egen dør

Hun sier at det er ikke lenge siden regjeringen la på skatt for gratis bussbilletter fra arbeidsgiverne, og stiller følgende spørsmål:

– Hvorfor skattlegger de ikke den store økonomiske fordelen det er å ha gratis parkeringsplass i byen?

annonse

Flere ganger har Berg bedt regjeringen om «verktøyene som trengs for å få til drastiske endringer i møte med klimakrisen». Men nå er hun provosert over klimaminister Sveinung Rotevatn: Han har satt foten ned, og vil ikke gi Oslo adgang til å innføre avgifter på private og statlige parkeringsplasser.

Les også: MDG – Stans Hareides motorveimani, Rotevatn!

Med p-avgifter tror Lan Marie Berg at flere vil ta bussen, sykle eller gå.

– Biltrafikken står for nær halvparten av Oslos klimagassutslipp. Hvis vi kan pålegge eierne av p-plassene å ta betalt, særlig i sentrumsnære områder, vil flere velge bussen eller bena foran bilen.

Miljøbyråd Lan Marie Berg: – Oslo skal bli verdens første storby uten klimagassutslipp

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon