Det er bra at folk har en kritisk tilnærming, men samtidig sier tallene at desinformasjon og falske nyheter dessverre er blitt ganske vanlig, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet. Her fra mai 2019. Foto: Terje Pedersen / NTB
annonse
annonse

En ny undersøkelse fra Medietilsynet viser at 44 prosent av befolkningen har vært borti falske nyheter på internett.

I rapporten «Undersøkelse om kritisk medieforståelse i den norske befolkningen» viser Medietilsynet også at over to tredeler av de 2.084 spurte har vært borti informasjon de var i tvil om var sant. Over halvparten av befolkningen har dessuten sett falske nyheter om koronapandemien, skriver NTB.

32 prosent av de eldre (60-79 år) svarer at de har vært borti falske nyheter det siste året. Blant de aller eldste har hele 41 prosent svart at de mener de har lav kompetanse i å vurdere desinformasjon på nett. Til sammenligning er tallet 9 prosent blant de mellom 16 og 24 år og 17 prosent blant befolkningen som helhet.

annonse

Flest unge mellom 16 og 24 (26 prosent) som innrømmer at de hadde feil inntrykk av en offentlig person på grunn av villedende informasjon i mediene, og de spurte fikk også en oppgave med å vurdere en falsk nyhetssak fra Twitter, med overskriften «Henrik Mestad investering imponerer og skremmer vettet av store banker». Saken skulle angivelig stamme fra Dagbladet, men hele 77 prosent fikk mistanke om at saken var falsk.

2.084 personer mellom 16 og 102 år har deltatt i undersøkelsen, som ble gjennomført av Kantar for Medietilsynet.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon