KNM Helge Ingstad sank etter kollisjonen med tankskipet TS Sola. Foto: Cornelius Poppe / NTB
annonse
annonse

Havarikommisjonen mener at fregatten Helge Ingstad kunne ha blitt reddet dersom mannskapet hadde gjennomført tiltak for å hindre at fregatten ble oversvømt.

Ifølge kommisjonens andre delrapport ble de vanntette skottene i fregatten ikke lukket da mannskapet evakuerte, slik prosedyren var.

Havarikommisjonen mener at skipet kunne ha holdt seg flytende og blitt reddet dersom dette hadde blitt gjort.

annonse

– Mannskapet oppfattet vannfyllingen så omfattende at fartøyet uansett ble ansett som tapt, og det ble bestemt at man skulle evakuere. Ved evakuering ble dører, luker og andre åpninger ikke lukket av besetningen, opplyser kommisjonen.

Manglende opplæring

– Det var satt av for lite tid og ressurser til å øve på komplekse havarisituasjoner, mener kommisjonen.

Ifølge konsulentselskapet PwC kostet det 765 millioner kroner å heve fregatten, melder NTB.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon