Volvo-logoen. Foto: Scanpix.
annonse
annonse

Aftonbladets lederskribent, Jonna Sima, konfronterte Volvo om selskapets logo på Twitter – og fikk svar direkte fra bilprodusenten.

Nyheter i dag melder at Sima skrev et innlegg på Twitter torsdag, som fikk mange til å reagere. Hun lurte på hvorfor Volvo har et «maskulinitetssymbol» som logo og kalte det stereotypisk og utdatert.

Det tok ikke lang tid før hun fikk svar fra Volvo Cars offisielle konto, hvor hun ble det forklart logoen er et eldgammelt symbol for jern, og at bilprodusenten bruker det for å knytte seg til den svenske jernindustrien.

annonse

Ikke fornøyd

Aftonbladets lederskribent virket imidlertid ikke helt fornøyd med denne forklaringen. Hun mente at logoen kan sende feil signaler i en moderne sammenheng i sitt svar til bilprodusenten.

annonse

Voldsomme reaksjoner

Innlegget til Sima ble fort en snakkis på svensk-Twitter og har fått hundrevis av reaksjoner og kommentarer. Mange mener at Aftonbladet-profilen har tabbet seg ut og henger seg opp i ubetydeligheter, men hun får også støtte fra flere som mener at hun har et poeng.

En av dem som har reagert negativt på Sinnas tweet, er den uavhengige spaltisten i Göteborgs-Posten Isak Skogstad.

Andre reagerer på hvordan Sima blir gjort narr av etter tweeten, spesielt da hun spurte om hvordan Volvo og jern hører sammen. Sima kaller det hele et bevis på kvinnehat-mentaliteten i samfunnet.

Er de maskuline konnotasjonene til Volvo-logoen et bevis på den systematiske kvinneundertrykkelsen i Vestens patriarkalske samfunn, eller burde den svenske feministen og meningsbæreren finne seg viktigere ting å bry seg om?

annonse

Si din mening i kommentarfeltet.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon