Fotomontasje: Lan Marie Berg / Ole Berg-Rusten / NTB / Gyldenløves gate i Oslo / Terje Pedersen / NTB
annonse
annonse

På fire år har Oslo kommune fjernet hele 4.775 parkeringsplasser. De fleste har måtte vike veien sykkelen.

– Jeg er veldig fornøyd med at Oslo er i ferd med å bli en skikkelig sykkelby, sier Berg til ABC Nyheter.

Fotomontasje: Lan Marie Berg/ Terje Pedersen / NTB / Olav Vs gate i Oslo sentrum / Håkon Mosvold Larsen / NTB

– Noen steder er det nødvendig å fjerne parkeringsplasser for å få plass til bedre sykkeltilrettelegging, tryggere skoleveier, bedre fremkommelighet for kollektivtrafikk og sikring av arealer til blant annet lekeplasser og fortausrestauranter.

annonse

Les også: Laninismen gjør Oslo til Laningrad

Berg har ikke noen endelig plan om hvor mange parkeringsplasser som kommer til å forsvinne.

– Vi jobber utrettelig med å få plass til flere og bedre sykkelveier. Når endringer skjer i byen, vil det alltid være noen som ikke er fornøyd. Det er bred oppslutning om sykkelsatsingen i Oslo, og vi har gode demokratiske prosesser hvor alle involverte kan gi innspill og si sin mening om prosjektene når de planlegges.

Folkeopprør på Oslo Vest: Rev løs planker – skrev «Lan må gå»

annonse

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon