Sykkel logo på asfalten Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
annonse
annonse

Sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes skal være en motorvei for syklister. Men det er for mange bratte bakker, mener syklistene.

Når sykkelveien blir ferdig kan en sykle uten å møte kryssende trafikk, på en fire meter bred vei til en prislapp på 1,5 milliarder kroner. Men kritikken er allerede på plass.

Ilustrasjonsbilde. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix

– Vi er glade for sykkelstamveiprosjektet. Problemet er at det gjøres flere banale feil. Det nytter ikke å lage en fire meter bred sykkelvei dersom den er for bratt, sier leder i Rogaland Syklistforening, Jens Glad Balchen til NRK.

annonse

– Da er det en stor fare for at jobbsyklistene velger en annen vei, eller i verste fall velger å kjøre bil igjen.

Les også: Hensatte sykler har blitt et problem

Glad Balchen mener bakkene blir så bratte at mange må leie sykkelen, han kaller det «banale feil» under byggingen, og sammenlikner med motorveien som er flatere.

annonse

– Dersom du for eksempel har en sykkelvogn vil svært mange velge å gå av sykkelen og trille den.


Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Kari Smådal Turøy fra Statens vegvesen påpeker at det er så mange hensyn å ta når de skal bygge sykkelstamveien. Det er motorvei, bruer, dårlige grunnforhold, kabler og ledninger. Hun vedgår at det er noen bakker, men sykkelveien skal også følge motorveien.

– Jeg tror ikke noen må gå av sykkelen for å klare disse bakkene, sier Turøy.

Glad Balchen er ikke redd for å fremstå som utakknemlig, og han forstår at det er for sent, da dette skulle ha blitt løftet  i planprosessen.

– Nå er jo veien under bygging, så denne kampen er tapt, sier han.

Raser mot MDGs sykkelsatsing på Frogner: – Ingen her har bedt om sykkelveier

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon