Fotomontasje: Berit Roald / NTB/ Jon Olav Nesvold / NTB
annonse
annonse

Mediemangfoldet styres av tre milliardkonserner, Amedia, Schibsted og Polaris Media, viser tall fra informasjonssentralen Medienorge.

Nå forsøker Amedia å innlemme Nationen, om så vil konsernet øke sin markedsandel til 30 prosent. Da vil Amedia være på størrelse med Schibsted, skriver Klassekampen.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Bare siden 2017 har mediemangfoldet blitt utvannet ved at Amedia og Polaris Media har slukt 20 nye aviser, skriver medieforsker Sigurd Høst i sin årlige rapport «Avisåret».

annonse

Senterpartiet, SV, Ap og Rødt er bekymret for at konsernenes markedsmakt skal svekke mediemangfoldet. Helt til 2016 kunne et konsern kun eie 33 prosent av det godkjente avisopplaget. I dag er den loven opphevet.

Les også: Advokat Leif Drillestad: Avisene har aldri vært mer avhengig av staten enn nå

– Jeg mener en tredeling av mediemarkedet bør være et absolutt minimum. Logisk sett tilsier dette at det bør være en grense på 33 prosent, sier Trond Giske, mediepolitisk talsperson i Ap til NTB.

annonse

Schibsted har i dag 30 prosent av markedet. Amedia har 29 prosent og Polaris Media eier 14 prosent.

Amedia kjøper Budstikka for 130 millioner

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon