Black Box Teater på Grünerløkka i Oslo. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
annonse
annonse

I et innlegg i Klassekampen hyller de «Ways of Seeing» på Black Box.

Teaterstykket, som inneholdt konspirasjonsteorier om et rasistisk nettverk og der hjemmene til navngitte personer i det angivelige nettverket ble filmet, har blitt kraftig kritisert.

Tor Mikkel Wara. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

En slik invasjon av privatlivets fred førte dessverre til at samboeren til Norges justisminister agerte irrasjonelt. Men det nevnes ikke i innlegget, der kritikken karakteriseres som kunstfiendtlig.

annonse

Les også: «Ways of Seeing»-aktivist stiller ut banneord og kaller det kunst

– Skjebnens ironi ville at stykkets ambisjoner og tematiske kompleksitet ble fullstendig ignorert av et høylytt, kunstfiendtlig og politisk agiterende publikum som, uten å ha sett stykket, gjorde sine fiendtlige tolkninger av forestillingens scenografiske og dramaturgiske virkemidler, skriver Helge Rønniong og Tore Slaatta i Klassekampen, og legger alt ansvar på kritikerne:

– Den oppfarende og uinformerte kritikken fra HRS og Frp som fulgte stykket (og som etter hvert til og med fikk bidrag fra landets statsminister) fikk sjokkerende stor oppmerksomhet og troverdighet i landets redaksjonelle medier.

annonse

Les også: Filmet husene til politikere og Resett-eiere – nå vurderer hun å saksøke for fotografering av eget hus og postkasse

Dermed kom både gode, viktige og utfordrende sider av forestillingen fullstendig i skyggen, skriver de. De mener videre at de som har skapt forestillingen fortjener en resepsjon av «Ways of Seeing».

Pia Maria Roll, Sara Baban og Hanan Benammar. Teaterkunstner og skuespillere bak forestillingen Ways of Seeing. Foto: Mimsy Møller / Samfoto / NTB

Rønning og Slaatta hevder teaterstykket illustrerer maktstrukturer og rasisme i Norge. På et stort lerret ble det vist en serie videostills av husfasader med navnet på dem som bor der. De hevdes å utgjøre et nettverk med sammenfallende interesser.

«Personer sentralt i Frp og innvandringsfiendtlige miljøer som Resett og HRS. Det dokumentariske grepet skaper en illusjon om at overvåkingen har skjedd på en systematisk, planlagt måte, og at koblinger mellom makt, penger og rasisme blir dokumentert.».

– Hovedpersonene Sara Baban og Hanan Benammar gjennomfører et omvendt overvåkingsprosjekt. De setter seg som mål å kartlegge «nettverkene som har interesse av å gjøre Norge til et mer rasistisk samfunn», skriver de to kritikerne som tar til orde for å se stykket på sine kunsteriske premisser.

En personlig tragedie som ikke frikjenner «Ways of Seeing» for ansvar

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon