Oljeraffineriet på Mongstad i Nordhordland. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
annonse
annonse

For 60 år siden, i 1961 åpnet Norges første raffineri i Tønsberg, det var optimisme og fremtidshåp. Vi skulle bygge opp igjen landet etter krigen. Amerikanerne som lærte oss olje pakker siste resten og nå innstilles driften tross lønnsom og effektiv drift.

Paris-avtalen påfører raffineriet på Slagentangen en årlig ekstra kostnad på nesten en milliard kroner. Det er ikke mulig å drive næringsvirksomhet med slike ekstrakostnader. Ca 200 arbeidsplasser i Norge forsvinner på grunn av en klimatrussel uten rot i virkeligheten og en avtale med selvpålagte og meningsløse kutt.

Partiet De Kristne vil ikke sitte stille å se på at beredskapen svekkes i landets mest

annonse
Partiet De Kristne sin valgbod i Karl Johans gate i Oslo. Foto: Heiko Junge / NTB

befolkede region inkludert hovedstaden. Solberg-regjeringen har et ansvar på tross av overnasjonale avtaler som Paris-avtalen.

Les også: Derfor er Paris-avtalen død

Esso har drevet og utviklet raffineriet til å bli blant de mest energieffektive i verden på tross av vårt kalde klima. Her er det mye kompetanse og erfaring som nå kan gå tapt.

annonse

Er dette historien som gjentar seg? Utover 1990-årene økte overskudd på raffinerikapasitet i Europa. Samtidig skjerpet EU stadig sine miljøkrav. Til tross for at anlegget på Sola var et topp moderne raffineri med lønnsom og effektiv drift, bestemte Shell seg i 1999 for å avvikle driften.

Fra og med neste måned har Norge bare et raffineri igjen, det ligger på Vestlandet og har kapasitet til å forsyne hele landet med bensin og diesel, men er det så lurt å legge alle eggene i en kurv? Hva om noe tilsvarende som brannen på gassanlegget i Hammerfest skulle skje? Da kan det bli både en og to vintre uten norske oljeprodukter. Dette er i fredstid, men hva om situasjonen skulle endre seg, er vi forberedt?

To av de viktigste oppgavene til politikerne er å legge til rette for lønnsomme industriarbeidsplasser og tilstrekkelig beredskap. Nå som raffinerivirksomheten på Slagentanger er vedtatt nedlagt bør man se etter andre som er villig til å ta over driften. Forsvaret kan, om nødvendig, sikre drift i en krisesituasjon.

Partiet de Kristne (PDK) vil styrke den nasjonale beredskapen og det gjøres ved å sikre et eget raffineri som kan forsyne Østlandet med bensin og diesel.

Nasjonal-patriotisme eller kosmopolitt-globalisme

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon