Foto: Geir Olsen / NTB scanpix
annonse

Dette viser en undersøkelse gjennomført for alkovettorganisasjonen Av-og-til.

Foto: Annika Byrde / NTB scanpix

64 prosten vil ha en promillegrense på 0,2, skriver Aftenposten. 15 prosent ønsker en grense på 0,5, mens 12 prosent mener den bør ligge på 0,8. Bare 9 prosent vil ikke han noen promillegrense.

– Denne undersøkelsen viser at man må få fart på å få på plass en promillegrense, sier Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i Av-og-til.

annonse
Illustrasjonsfoto: Geir Olsen / NTB scanpix

Fra før har Statens vegvesen ønsket en promillegrense på 0,2, men det kom ikke med regelverket som ble vedtatt i mai i år.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) sier at de jobber en promillegrense.

Les også: Bekymret for ulykker i fylla: Antallet elsparkesykkel-skader øker

annonse

– Som det fremgår av høringen som er gjennomført, var det aktuelt å innføre strengere regler for kjøring av små elektriske kjøretøy med promille. Uten lovendring ville det forutsatt omklassifisering til motorvogn og promillegrense på 0,2. Vi har ikke ansett dette som en hensiktsmessig promillegrense for små elektriske kjøretøy og vil derfor arbeide videre med spørsmålet om promillegrense. Dette vil forutsette lovendring og nærmere utredning, skriver han i en epost til Aftenposten.

Reglene for elsparkesykler sier at man ikke skal kjøre dem i ruspåvirket tilstand.

– Er du så beruset at du ikke har kontroll på sparkesykkelen, må du trille den. Dette gjelder uavhengig av om tilstanden er på grunn av at du er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel.

Den første helgen etter åpningen i Oslo har 44 personer blitt skadd på elsparkesykkel, ifølge NRK. Rundt halvparten hadde drukket alkohol.

Skal fortsatt være lov å kjøre elsparkesykkel i fylla, mener Politidirektoratet

Setter du pris på Resett?

VIPPS 124526
BANK 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) eller
SMS “Resett fast” (59,- pr. mnd.) til 2474

annonse