Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet, mener at en ikke står like maktesløs overfor egne ansatte som overfor værgudene. Forbrukerrådet mener derfor at SAS skylder penger til kundene som ble rammet av pilotstreiken i 2019. Foto: Berit Roald / NTB
annonse
annonse

SAS mener at forbrukerne ikke hadde krav på erstatning for avlyste reiser under pilotstreiken i 2019, skriver NTB.

Forbrukerrådet er uenig, nå får de støtte av EU-domstolen.

SAS har ment at de ikke kan noe for at det blir streik, og derfor ikke skal utbetale erstatning til streikerammede passasjerer, etter pilotstreiken i 2019. Forbrukerrådet har imidlertid ment at en streik ikke er en ekstraordinær hendelse.

annonse
Pressesjef John Eckhoff i SAS mener at selskapet ikke skylder forbrukerne penger. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Får støtte av EU-domstol

Direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet mener at en ikke står like maktesløs overfor egne ansatte som overfor værgudene. Etter rådets mening skylder derfor SAS penger til kundene som ble rammet av streiken. Det har EU-domstolen sagt seg enig i.

Les også: Forbrukerrådet mener strømselskap har bløffet kundene

Pressesjef John Eckhoff i SAS mener derimot at flyselskapet ikke skylder passasjerene penger.

annonse

Forbrukerrådet ber nå de som ble rammet av streiken, om å kreve SAS for det de skylder.

I flyselskapets siste kvartalsrapport fremgår det at SAS beregner passasjerenes krav til maksimum 150 millioner svenske krone.

Kommuner refser staten – krever mer forutsigbare innreiseregler

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon