Helseminister Bent Høie vil ha 25 års aldersgrense på e-sigaretter. Foto: Lise Åserud / NTB
annonse
Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB scanpix.
annonse

Men er det innpakningen eller innholdet kundene vil ha?

De fargerike boksene forsvant fra hyllene, tanken var at de grønne boksene skulle få ungdom til å slutte å bruke snus.

– Standardiserte innpakninger tar tobakksforebygging et skritt videre, og vi vet det virker, sa Bent Høie dengang.

annonse

Les også: Få unge røyker, men bruk av snus øker

TV 2 skriver at etter tre år har ikke spådommen slått til. Tall fra SSB viser at 10 prosent snuste i 2016 og i 2020 var tallet økt til 13 prosent. I alderen 16-24 snuste 19 prosent i 2016. I 2020 hadde den gått ned til 18 prosent. Men for gutter i alderen 16-14 har antallet økt fra 21 til 22 prosent i perioden.

annonse

Men Helseminister Bent Høie er ikke bekymret, han tror virkningen av anonyme snusbokser er noe vi vil oppleve i fremtiden, det vil endre ungdommens vaner:

– Det langsiktige målet med standardiserte tobakkspakninger er å hindre at barn og unge begynner med røyk og snus. Det er positivt at vi ikke lenger har rosa og lilla snusbokser, sier han, og legger til:

– Vi har tro på at snusbruken blant unge vil reduseres på sikt. Det tar tid å endre holdninger, og tre år er ikke spesielt lenge i denne sammenheng.

Foto: Vidar Ruud / NTB

Nils Erlimo fra snusprodusenten Swedish Match Norge, sier at de ikke er like negative til de standardiserte snuspakkene i dag, som de var dengang.

– Det er en del ekstra kostnader for oss å måtte produsere disse boksene, så selvfølgelig skulle vi helst sluppet det. Men samtidig så ser vi i ettertid at det nye designet ble tatt veldig godt i mot, kanskje til og med bedre enn det gamle.

Erlimo sier det var enklere å se forskjell med de gamle snusboksene, men likevel har ikke de nye pakkene hatt noen innvirkning på salget.

annonse

Faktisk.no: Hvor farlig er snus?

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon