MDG vil nå også ha elbiler ut av byene. Foto: Gorm Kallestad / NTB
annonse
annonse

Senterpartilederen reagerer sterkt etter MDGs siste utspill.

MDG vil nå også ha elbilene ut av norske byer, skriver Dagbladet.

– Bilen er ikke noen styggedom, den gir bare stor frihet. Dette er moralisme. De gjør det bare vanskelig for folk.

annonse

Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum mener at MDG omfavner ekstremisme med sine forslag.

Grønn Ungdoms Hulda Holtvedt. Foto: Berit Roald / NTB

– MDG vil allerede forby bensin- og dieselbiler i byene koste hva det koste vil. Nå går de også på elbilene. Det er veldig ekstremt. De vil forby det bare fordi det kalles bil, sier han.

Det er lederen for MDGs ungdomsparti, Hulda Holtvedt, som har kommet med forslaget. Fungerende partileder i MDG, Arild Hermstad, støtter forslaget.

annonse

– Vi må redusere biltrafikken kraftig innen 2030. Kort fortalt må vi må vi ha færre biler i byene, og da må det også bli færre elbiler, sier Hermstad.

– Det er ekstremt lite plass i byene. Vi vil heller bruke den på parker, åpne bytorg, sykkelveier og plass til fotgjengere. Elbilen er ingen gamechanger for å nå målene. Alle biler tar mye plass, de gir dårlig fremkommelighet og skaper skadelig veistøv. Elbiler har mange av de samme ulempene som andre biler, sier MDG-toppen.

Vedum fnyser av dette og kaller MDG virkelighetsfjerne.

– Livet er ikke bare for dem mellom 20 og 30, som ikke er avhengige av bilen. Det kan være småbarnsmoren som skal levere i barnehage og så på jobb, eller den eldre mannen som skal kjøre kona som er dårlig til beins til byen. Folk trenger bil rett og slett, også i for eksempel Bergen og Trondheim.

Arild Hermstad er fungerende leder i MDG. Foto: Terje Pedersen / NTB

Hermstad kontrer bryskt ved å anklage Vedum for å bruke sårbare grupper som unnskyldning for egen vinning.

– Vedum skyver grupper foran seg for å få kjøre dieselbilen sin helt inn i stortingsgarasjen, og later som det handler om småbarnsmødre og eldre. Vår politikk vil jo gi bedre politikk både for de som trenger bilen og for de som trenger kollektivtransport. Når de som ikke trenger bilen går over på buss, bane og sykkel blir det bedre plass på veien for de som er avhengige av bilen, sier han.

annonse

Hermstad peker på at de ikke vil fjerne alle elbiler fra norske byer, og er opptatt av sentrum skal være tilgjengelig for dem som ikke kommer seg like lett frem.

– Det vil alltid være folk som vil være avhengige av bilen. Vi er opptatt av at funksjonshemmede skal få det lettere. Da er det beste å spare arealer i bykjernen, avslutter han.

MDG fosser frem på lokal måling for Oslo

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon