EU-kommisjonen vil trolig sette en sluttdato for fossilbilen i 2035. Foto: Frank May / NTB
annonse
annonse

EU-kommisjonen ventes denne uka å foreslå en sluttdato for nye bensin- og dieselbiler i 2035. 

Det får Fremskrittspartiet og Senterpartiet til å reagere kraftig, skriver NTB.

Klimapakken «Fit for 55» legges fram onsdag denne uken,og i den så kommer kommisjonen trolig til å foreslå at utslippene fra nye personbiler og varebiler skal reduseres med 65 prosent innen 2030 og 100 prosent innen 2035.

annonse

Det mener Senterparti-politiker Sandra Borch at kun kan tolkes som et regelrett forbud mot fossilbiler.

– Det er helt uaktuelt for oss å være med på, sier Borch, som sitter i energi- og miljøkomiteen på Stortinget.

Senterparti-topp Sandra Borch sier at det ikke er aktuelt for hennes parti å gå med på et fossilbil-forbud. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

– Norge og andre land har ambisjoner om å få ned klimagassutslippene, men det håndterer vi best selv – ikke gjennom forbud fra byråkrater i Brussel, sier Borch.

annonse

Heller ikke Frp-leder Sylvi Listhaug er nådig i sin omtale av EU-kommisjonens nye klimamål.

– Det er smått utrolig at EU, det som en gang var en frihandelsunion, nå skal inn og forby diesel- og bensinbiler. Jeg er skremt over hva byråkratene i EU klarer å finne på når det kommer til påbud, forbud og dyre symbolske klimatiltak, sier Listhaug.

I tillegg ventes EU-kommisjonen å foreslå et nytt kvotesystem for veitrafikk.

Listhaug går løs på de partiene i Norge, som hun mener er strengere enn EU-kommisjonen i dette spørsmålet.

Frp-leder Sylvi Listhaug har lite til overs for EUs ønske om å fase ut fossilbiler. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

– Her vil resten av partiene ha diesel- og bensinbiler vekk innen 2025. Dette er ikke klimapolitikk som hjelper klima, det er symboltiltak som gjør hverdagen til folk vanskeligere, sier hun.

Miljøpartiet De Grønne ønsker imidlertid det skjerpede klimamålet til EU-kommisjonen velkommen.

– Dette viser nok en gang at EU er mer villig enn det politiske flertallet i Norge til å gjøre det som trengs, sier Josefine Gjerde, som er andrekandidat for Vestland MDG i høstens valg.

– 2035 er ganske langt fram i tid, så vi mener dette burde kommet tidligere. Vi ønsker oss et lignende krav for personbiler innen 2023 og for lette varebiler innen 2025, sier Gjerde.

annonse

MDG-politikeren frykter Norge står i fare for ikke å nå sitt eget 2025-mål.

– Flere har tatt til orde for å kutte elbilfordelene den siste tiden, og det er det absolutt siste vi burde gjøre. Tvert imot må vi gjøre det lettere å velge elbil, også i distriktene, sier hun.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon