Extinction Rebellion-logo på hansker. Foto: AP Photo/Matt Dunham
annonse
annonse

Snarere tvert om, skriver avisen.

Lastebilen som aktivistene fra Extinction Rebellion (XR) kjørte fra Sverige til Oslo før de lenket seg fast til den i Hausmannsgate, har en umoderne dieselmotor som slipper ut opptil 90 prosent mer klimagasser enn dagens moderne dieselmotorer. Den har forbud mot å kjøre i definerte miljøsoner i hjembyen Gøteborg, og har ifølge Avisa Oslo «en utgått motorversjon fra år 2000 som er raus med bidrag til dårligere luftkvalitet lokalt og til klimagasser globalt».

Motoren slipper ut 12,5 ganger mer nitrogendioksid og ti ganger mer partikler enn en moderne motor, forklarer drivstoff- og motorspesialist Knut Skårdalsmo i Skaardalsmo Fuel Consulting til avisen. Han har over 25 års erfaring innen drivstoff- og motorteknologi og er en av Skandinavias ledende eksperter på området.

annonse

En av de svenske aktivistene sier til avisen at dette ikke er betydningsfullt i den store sammenhengen:

– Vi sikter mot myndighetsnivå for å varsle om den svært alvorlige situasjonen verden står i. Det er de store prosessene i samfunnet vi fokuserer på.

Mange aksjoner
I forrige uke aksjonerte Extinction Rebellion mange steder i Oslo. De pådro seg bøter for til sammen 2,1 millioner kroner i løpet av fem dager. Nå samler de inn penger for å betale alt sammen.

annonse

Aksjonen i Hausmannsgate endte med avskilting på en inntauingstomt. Bilen som ble brukt har fått kjøreforbud etter at sidevernet ble sagd over for å få løs demonstrantene som lenket seg fast til den.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon