Illustrasjonsfoto: Marcio Jose Sanchez / AP / NTB
annonse
annonse

I selskapets nye retningslinjer for annonsører vil de forhindre at klimafornektere tjener på innhold. 

– Dette omfatter innhold som omtaler klimaendringer som tøys eller svindel, påstander som nekter for at langtidstrendene viser at det globale klimaet varmes opp, og påstander som nekter for at utslipp av drivhusgasser og menneskelig aktivitet bidrar til klimaendringene, skriver Google.

Les også: Stor økning i klimarelaterte miljøkatastrofer, sier FN og NTB. Men stemmer det? (+)

annonse

I Googles nye retningslinjer for annonsører, utgivere og folk som lager YouTube-videoer, har selskapet varslet at de vil forby det å tjene penger på innhold som bryter med «veletablert vitenskapelig konsensus rundt eksistensen og årsakene» til klimaendringene, heter det i en uttalelse fra selskapet.

Et brannfly deltar i arbeidet med å slukke en skogbrann i Oregon. Foto: Myndighetene i Oregon / AP / NTB

Les også: Har stått i stormen før – nå er Hans Borge blitt daglig leder i Klimarealistene (+)

NTB skriver at Google skal se på konteksten påstandene blir fremmet i, og at de ønsker å skille mellom innhold som slår fast at slike påstander er sanne og innhold som handler om eller diskuterer slike påstander.

annonse

Googles nye retningslinjene vil tre i kraft allerede i november.

De har kartlagt klimaskeptikerne i Norge med kunstig intelligens (+)

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon