
Nå før jul er det ikke nok skip, ikke nok containere og enorme flaskehalser. DB Schenker advarer at om det er ille nå, men de kan bli verre.
– Å få inn julevarer i januar er en katastrofe for oss, sier Nille-sjef Kjersti Hobøl til Dagens Næringsliv.
Prisene på råvarer er rekordhøye, det samme gjelder transport, om ikke det er nok. Det er mangler arbeidere i Kina samt få containere, skip, havnearbeidere og lastebilsjåfører.
– Det som er mest krevende er den store usikkerheten, siden vi ikke får fulgt varene. Vi var tidlig ute med å bestille julevarer, men vet fortsatt ikke om alt kommer frem i tide. Å få inn julevarer i januar er en katastrofe for oss, det går bare ikke, sier Hobøl.
Les også: Oslo sentrum lagt øde: Økonomisk katastrofe for butikker
Verdens fraktmarked har normalt økt med tre-fire prosent i året. Men i år har etterspørselen økt med nær tyve prosent.
– Det er store utfordringer i hele verdikjeden fra råstoff via fabrikkene til transportleddet og ut til kundene. Det er ikke nok skip, ikke nok containere og enorme flaskehalser i de store havnene både i USA og Europa med lang ventetid for å få losset, sier Christian Flatum, direktør for sjøfrakt hos DB Schenker i Oslo.
Prisene på transport fra Asia til Europa har øk. Før virusutbruddet kostet tre tusen dollar å frakte en 20 fots container nå koster det atten tusen dollar.

Les også: Derfor døpes julemat om til tradisjonsmat
– Så her er det mange forhold som vil kunne gjøre situasjonen mer dramatisk. Og dette vil utvilsomt påvirke sluttbrukerne i Norge i form av både høyere priser og mangel på varer, sier Flatum.
Han vil ikke skape panikk, men råder folk til å starte julehandelen før desember og forteller at i år kom de fleste 17. mai-flaggene i juni. Hva om julepynten kommer i januar?
Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.
Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474