Sirin Hellvin Stav (MDG), byråd for miljø og samferdsel i Oslo. Foto: Hanna Johre / NTB
annonse
annonse

Oslos rødgrønne byråd fikk i juni grønt lys fra den borgerlige regjeringen i å innføre nullutslippssoner i deler av hovedstaden.

Byrådets plan er at biler som går på diesel og bensin skal forbys i deler av hovedstad, mens elektrisitet, hydrogen og biogass som drivstoff er prioritert. Dette skal angivelig gi en effekt i form av reduserte klimagassutslipp.

Statens Vegvesen ble satt på saken for å se på hvordan dette kan løses. De har nå kommet med en foreløpig vurdering. De har vurdert både rettslige, tekniske og praktiske problemstillinger, skriver Aftenposten.

annonse

Svaret er ikke det byrådet håpet på. Vegvesenet slår fast at dagens lovverk ikke tillater en nullutslippssone med automatisk kontroll av bilene.

Det var ikke den responsen Oslos miljøbyråd Sirin Stav (MDG) hadde håpet på.

– Jeg er ikke jurist. Jeg må jo forholde meg til det de sier, men slik jeg forstår det, er det ingen endelig konklusjon, sier miljøbyråden til Aftenposten.

annonse

Vegvesenet peker på en betalingssone der de med fossilbil må betale for å kjøre inn i sonen som en mulig løsning. Dette møter imidlertid motstand fra Stav. Det vil da ikke være en nullutslippssone, men en lavutslippssone.

– Vi vil gjerne sette oss ned med både Vegvesenet og den nye samferdselsministeren for å se hva som kan være mulig å få til, legger hun til.

Oslos byråd har hatt som mål å innføre nullutslippssoner som et pilotprosjekt i løpet av de neste to årene.

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon