
Det kalde vinterværet kan skape trøbbel for noen elbileiere.
– En stopp kan bli kald og langvarig. Dette har ikke så mange tenkt over, sier fylkesberedskapssjef i Agder, Yngve Årøy, til NRK.
Grunnet heftig snøvær, stoppet trafikken fullstendig opp på E18 i Agder tidligere denne uken. Bilene ble stående i opptil et halvt døgn. Politiet har opplyst at flere elbiler dermed gikk tomme for strøm.
– Diesel- eller bensinbiler kan til nød etterfylle ved krise. Det er verre med elbiler, sier Årøy til statskanalen.
– Elbil-sjåfører bør være nøyere enn andre med å se an værmeldingen.
Ukjent terreng
Årøy mener at elbil-revolusjonen i den norske bilparken plasserer vinterbilismen i nytt lys.
– Dette har ikke så mange tenkt over. Vi har ikke hatt så mange slike hendelser de siste årene, sier han.
– Det er stor forskjell på elbiler. Man bør være forsiktig med å bruke eldre elbiler med litt dårlig kapasitet når det er varslet veldig dårlig vær, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
Hun forklarer at om man står i kø og har en temperatur på rundt 20 grader i kupéen, trekker den mellom 1 og 2 kWt med strøm. En elbil med rundt 40 kWt kan stå i kø i mellom 20 og 40 timer.
Får kritikk
I NRKs kommentarfelt på Facebook får elbiler hard medfart.
– Nytter ikke med romskip/radiostyrte biler på norsk vinterføre, skriver en.
– Kjør Volvo-dieselbil. Aldri skal jeg ha batteribil. De er farlige for liv og helse, hevder en annen.
Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.
Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474