Foto: Tor Erik Schrøder / NTB
annonse
annonse

Det kalde vinterværet kan skape trøbbel for noen elbileiere.

– En stopp kan bli kald og langvarig. Dette har ikke så mange tenkt over, sier fylkesberedskapssjef i Agder, Yngve Årøy, til NRK.

Grunnet heftig snøvær, stoppet trafikken fullstendig opp på E18 i Agder tidligere denne uken. Bilene ble stående i opptil et halvt døgn. Politiet har opplyst at flere elbiler dermed gikk tomme for strøm.

annonse

– Diesel- eller bensinbiler kan til nød etterfylle ved krise. Det er verre med elbiler, sier Årøy til statskanalen.

– Elbil-sjåfører bør være nøyere enn andre med å se an værmeldingen.

Ukjent terreng

annonse

Årøy mener at elbil-revolusjonen i den norske bilparken plasserer vinterbilismen i nytt lys.

– Dette har ikke så mange tenkt over. Vi har ikke hatt så mange slike hendelser de siste årene, sier han.

– Det er stor forskjell på elbiler. Man bør være forsiktig med å bruke eldre elbiler med litt dårlig kapasitet når det er varslet veldig dårlig vær, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

Hun forklarer at om man står i kø og har en temperatur på rundt 20 grader i kupéen, trekker den mellom 1 og 2 kWt med strøm. En elbil med rundt 40 kWt kan stå i kø i mellom 20 og 40 timer.

Får kritikk

I NRKs kommentarfelt på Facebook får elbiler hard medfart.

– Nytter ikke med romskip/radiostyrte biler på norsk vinterføre, skriver en.

– Kjør Volvo-dieselbil. Aldri skal jeg ha batteribil. De er farlige for liv og helse, hevder en annen.

annonse

Rapport: Elbiler er ikke klimavennlige

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon