Illustrasjonsfoto: Pixabay
annonse
annonse

Nordmenn strømmer til for å sikre kredittopplysninger etter datainnbruddet hos Norkart.

– Vi opplever en formidabel trafikk på kredittsperringer. Det er et rush vi ikke har opplevd tidligere, sier norgessjef Per Fjærestad i Creditsafe til NRK.

Dataangrepet mot Norkart, som leverer IT-systemer for kart- og eiendomsinformasjon, ble kjent tirsdag. Det kan ha rammet opp mot 3,3 millioner nordmenn. Det er snakk om informasjon som navn, adresse og fødselsnummer.

annonse

Alle som er eiere eller festere ble bedt om å være ekstra årvåkne når det gjelder forsøk på svindel. Folk ble i tillegg bedt om å sperre seg for sjekk av kredittopplysninger.

Det førte også til stor trafikk og problemer hos selskapet Experian. Onsdag og torsdag gikk selskapets nettside ned for telling, noe som resulterte i lengre svartid, opplyser selskapet til NRK.

– Folk er opptatt av hva som skjer med egne opplysninger, og tenker forebyggende. Vi vil vite hva som skjer med persondataene våre, og vil at dette skal behandles på en ansvarlig og trygg måte, sier konstituert direktør i Datatilsynet, Janne Stang Dahl.

Inkassoselskaper skor seg på folks betalingsproblemer: Gjelden selges videre og videre (+)

annonse

Tegn abonnement eller støtt oss på andre måter hvis du ønsker at Resett skal bestå som en motvekt til de etablerte og statsstøttede mediene i Norge.

Vipps 124526
Bankkonto 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon