Coolcola, Fancy og Street. (Montasje.) Foto: ochakovo.ru
annonse
annonse

Skal det være et glass Coolcola?

Etter invasjonen av Ukraina 24. februar har over 300 vestlige selskaper trukket seg ut av Russland eller innstilt virksomheten der.

Volvo, Renault og Microsoft, PayPal, Netflix og Siemens samt Nestlé, Starbucks og Carlsberg, for ikke å nevne svenske H&M og Ikea, er bare noen internasjonale aktører som blir helt eller delvis utilgjengelige for russerne.

annonse

Ikke minst har fastfood-kjedene McDonald’s, Burger King og KFC varslet at de kommer til å skru av burger-grillene og frityrgrytene.

Les også: Nå innføres euro i dette landet

McDonald’s åpnet sin første restaurant i Moskva 31. januar 1990, to år før Sovjetunionen ble oppløst, og regnes som et av de fremste symbolene på Russlands økonomiske og kulturelle integrasjon med Vesten.

annonse

Over tretti år senere har McDonald’s servert sin siste BigMac til Ivan og Svetlana. 16. mai kunngjorde selskapet at de vil avhende sine 850 restauranter i Russland. 19. mai melder Reuters at kjøperen er Aleksandr Govor, som i dag allerede har lisens på McDonald’s i Russland.

Saken fortsetter.

STENGT: En kvinne snakker i telefonen utenfor en lukket McDonald’s-restaurant i Moskva 16. mai. Foto: Kirill Kudryavtsev / AFP / NTB

Govor mottar lokalene, driftsutstyret og de 62.000 ansatte, men vil ikke kunne bruke McDonald’s navn, logo, menyer eller materiell.

Enn så lenge er konkurrentene Burger King og KFC fortsatt i drift. De har nemlig andre slags kontrakter med sine lokale operatører enn McDonald’s har, og avvikling av disse avtalene antas å kunne bli langvarig, ifølge selskapene.

Det er uklart hva McDonald’s arvtaker skal hete.

Brusprodusentene Coca-Cola og Pepsi har også stengt kranene. Deres produkter er fortsatt tilgjengelige i russiske supermarkeder, men i stadig minkende antall, samtidig som prisen har steget mellom femti og hundre prosent.

På spørsmål fra pressen om hva russere nå skal leske seg med, har Kreml-talsmann Dmitij Peskov foreslått tarkhun, en russisk særegenhet, et grønnfarget, kullsyreholdig mineralvann med smak av krydderurten estragon (se video).

annonse

Forleden dukket det imidlertid opp helt nye brusmerker i butikkene. De er til forveksling lik Coca-Cola, Fanta og Sprite, men når man ser nærmere etter, er det andre navn som står på etiketten: Coolcola, Fancy og Street.

Les også: Salg av omstridt brus skjøt i været etter Trædal-boikott

Det er Ochakovo som står bak, skriver The Moscow Times. Fabrikken ble etablert i 1978, og spesialiserer seg til vanlig på mer tradisjonelle drikker som lettølet kvass, basert på malt og rugmel, og medovukha, en slags mjød.

Så langt har Coca-Cola-erstatninger fått heller lunken mottakelse blant russere. Dette gjelder også Komi Cola, som kanskje mer kopierer enn imiterer Coca-Colas berømte merkenavn, herunder logoens universelt gjenkjennelige løkkeskrift (se video).

Anleggsdiesel har blitt over 80 prosent dyrere – frykter konkurser (+)

Setter du pris på Resett?

VIPPS 124526
BANK 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) eller
SMS “Resett fast” (59,- pr. mnd.) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon