NRK ønsker en egen, redaksjonell styring på sitt produktet og da er ikke Facebook optimalt, mener nyhetsredaktøren. Foto: Lise Åserud / NTB
annonse
annonse

Fra 1. juni forsvinner Facebook-siden «NRK Nyheter».

– Publikumsdialog er for viktig til at vi kan overlate det til algoritmer i Palo Alto, sier nyhetsredaktør Espen Olsen Langfeldt i NRK til Morgenbladet.

Han forteller at NRK reduserer antall kontoer og engasjement på Facebook dramatisk.

annonse

– Vi ser at den offentlige samtalen skapt gjennom Facebook har begrenset verdi. Man kan stille seg spørsmål om hva kommentarfeltene tilfører det norske samfunnet av positive verdier, sier han.

Medvirkende til beslutningen har vært at moderering av kommentarfeltet er svært ressurskrevende.

– Det er ikke mulig å forhåndsmoderere. Da er det bedre at vi heller bruker de ressursene på en bedre form for dialog med publikum, sier han videre.

NRK-journalist opplever hets fra andre norsk-pakistanere

annonse

Setter du pris på Resett?

VIPPS 124526
BANK 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) eller
SMS “Resett fast” (59,- pr. mnd.) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon