
Norwegian har kansellert fire flygninger, og Norsk Flytekniker Organisasjon har tatt ytterligere 75 flyteknikere ut i streik.
– To ruter er kansellert, den ene går fra Bergen til London Gatwick og den andre fra Oslo til Nice, sier pressekontakt Silje Glorvigen i Norwegian til NTB.
Hos Widerøe er foreløpig ingen flygninger rammet per mandag morgen, men dette kan endre seg i løpet av dagen, ifølge kommunikasjonssjef Catharina Solli, som foreløpig ikke har informasjon om hvilke flyteknikere som er tatt ut i opptrappingen av streiken.
– Ingen flygninger er påvirket nå, men jeg kan ikke utelukke at det ikke vil oppstå noe utover dagen. Vi planlegger for normal drift, og planlagt vedlikehold prøver vi å få gjennomført på normal måte, sa hun til NTB ved 7:30-tiden i morges.
Også hos SAS går flygningene foreløpig som normalt til tross for streiken.
– I dag slik det ser ut nå, er det ingen SAS-flygninger som blir påvirket av streiken. Vi kommer tilbake til hvordan situasjonen utvikler seg, og om det blir noen endring, sier pressesjef Tonje Sund i SAS Norge.
Passasjerer som eventuelt blir rammet av streiken senere, kontaktes direkte av SAS.
Fakta om rettigheter ved flystreik
Her er dine rettigheter dersom flyreisen rammes av streik:
Setter du pris på Resett?
VIPPS 124526
BANK 1503.94.12826SMS “Resett” (200,- en gang) eller SMS “Resett fast” (59,- pr. mnd.) til 2474
- Dersom en flygning står i fare for å rammes av streik, bør du ikke avbestiller reisen selv. Da har du ikke krav på refusjon, noe du har om du venter til flyet blir innstilt.
- Blir flyet innstilt eller forsinket i mer enn fem timer, har du tre valg:
- ombooking snarets mulig
- ombooking til senere tidspunkt
- pengene tilbake for reisen
- I tillegg til refusjon eller ombooking, har du krav på en standardisert økonomisk erstatning.
- Dersom det er ansatte på flyplassen eller andre leverandører som streiker, kan disse rettighetene påvirkes.
- Passasjerer med økonomisk tap utover de standardiserte satsene kan etter en konkret vurdering få dekket det overskytende.
- Om du og flyselskapet ikke blir enige, kan du klage til Transportklagenemnda.
- Blir du stående på flyplassen og vente på ny reise, skal flyselskapet sørge for mat og drikke, og eventuelt hotellopphold dersom det blir nødvendig.
- Dersom du ikke får direkte beskjed fra flyselskapet om at flyet er innstilt. må du regne med at det går som vanlig. Møt opp på flyplassen i god tid. (Kilde: Forbrukerrådet.)