Lading av elbil i gata. Foto: Gorm Kallestad / NTB
annonse
annonse

Statens vegvesen vil at elbiler skal koste 70 prosent av taksten for fossile personbiler. 

– Jeg helt uenig i dette forslaget. Dette er en gavepakke til de som ønsker å gjøre det mer attraktivt å kjøre fossilbil, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, sier miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Sirin Stav fra MDG til Dagsavisen, og legger til:

– Elbilene må gradvis betale mer, men det er alt for tidlig å gjennomføre så dramatiske endringer. Konsekvensene vil være at det blir mer attraktivt å velge diesel- og bensinbil, noe som vil føre til økte klimautslipp og mer helsefarlig luft i byene.

annonse

Les også: MDG-byråd i Bergen vil nekte fri parkering på privat eiendom: – Det hele er rett og slett helt absurd (+)

Forslaget kommer fra Statens vegvesen, elbiler betaler halvparten av bompengesatsene som fossilbiler. Men antall elbiler øker på norske veier, og det betyr for lite inntekter fra bompenger.

– En elbil er også en bil som tar plass i trafikken. Vi har som mål å redusere biltrafikk i byene. Med en halv million elbiler på veiene nærmer vi oss et punkt hvor det må vurderes en gradvis avvikling av takstfordelene i bomringene, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i en pressemelding.

annonse

MDG-politiker Sirin Stav ser behov for inntekter, men:

– Byrådet ønsker å bevare den relative fordelen for elbiler i bomringen. Takstene for elbil bør økes, men da er det viktig at vi også øker fossilbiltakstene. Dersom takstene for elbiler økes til 70 prosent av fossil nå, vil det svekke elbilfordelene betydelig, sier hun.

Sirin Hellvin Stav (MDG), byråd for miljø og samferdsel i Oslo. Foto: Hanna Johre / NTB

Les også: Bydelen som gir rent flertall til MDG, SV og Rødt: – Vanskelig for folk på Løkka å forstå at ikke alle lever som dem (+)

Stav mener at selv om elbilsalget er høyt, er vi langt unna at alle fossilbiler er fjernet fra veiene, som må til for å nå målet om at Oslo skal bli verdens første utslippsfrie storby i 2030.

– Det er sjokkerende at de foreslår å sidestille elbiler og fossilbiler i 2025 uavhengig hvor mange fossilbiler det er på veiene. Selv om det er en forutsetning at det blir slutt på salg av nye fossilbiler, vil det fortsatt være veldig mange fossilbiler på veiene. Det blir mye mer krevende å få fjernet fossilbilene dersom de fjerner denne elbilfordelen, sier hun, og kommer med en oppfordring:

– Jeg håper at samferdselsministeren legger forslagene i en skuff.

Tybring-Gjedde angriper «bilfritt byliv»: – Egoistisk politikk for de få (+)

Setter du pris på Resett?

VIPPS 124526
BANK 1503.94.12826
SMS “Resett” (200,- en gang) eller
SMS “Resett fast” (59,- pr. mnd.) til 2474

annonse
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon